kupol eller tunneltalt

jag har i min tid letat efter talt och nu har jag det optimala taltet!
north face ve25!!
stort, stabilt, latt och slå upp relativt låg vikt hållbart osv osv
kom ihåg och kopa den versjonen som salgs i europa och inte den i usa. den i usa ar lite lattare men pga miljøpolitik dar borta så ar yttertaltet mindre hållbart. det har något med vad for type matrial dem andvander. tunnel talt kommer jag aldrig att kopa då jag ofta vintercampar och kupol ar stabilare.
prisen ar en dum sak!!! man bor rakna med ca 6000 sek eller mer. ibland mycket mer. vikt ca 5 kilo och da bor 3 pax gott. 2 ar lyx. 4 blir trångt.

lyck till
robert gmg

gmg; sa:
jag har i min tid letat efter talt och nu har jag det optimala taltet!
north face ve25!!
stort, stabilt, latt och slå upp relativt låg vikt hållbart osv osv
kom ihåg och kopa den versjonen som salgs i europa och inte den i usa. den i usa ar lite lattare men pga miljøpolitik dar borta så ar yttertaltet mindre hållbart. det har något med vad for type matrial dem andvander. tunnel talt kommer jag aldrig att kopa då jag ofta vintercampar och kupol ar stabilare.
prisen ar en dum sak!!! man bor rakna med ca 6000 sek eller mer. ibland mycket mer. vikt ca 5 kilo och da bor 3 pax gott. 2 ar lyx. 4 blir trångt.

lyck till
robert gmg

Ja det är rätt! Skit i miljöpolitiken och köp det bästa. (Oj. Jag är 80-talist men lyckades vara ironisk ändå.)

Tunneltält duger inte för vintertältning?

6000 kr? Jag tror man kan få ett bra vintertält för 3 pers för halva det priset.

5 kilo är rätt mycket, men på 3 pers går det väl an. Värre om man blir ensam.

Men VE25 är säkert bra. Lite tungt och dyrt för min smak dock.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Det är sällan någon i ett inlägg kommer fram till att ett billigt tält är den bästa lösningen för dem. I 95% av fallen där man skriver att man hittat sitt drömtält är det ett av de dyraste på marknaden och nästan alltid ett expeditionstält. I dessa fall kan man undra vad anledningen är. Ett expeditionstält oavsett fabrikat borde duga åt gemene mans behov och mer därtill.

Ska man bara se till priset, övre delen av segmentet, så köp en TenTipi istället. Då får du gott om plats och en massa andra bonusar på köpet. Dock kanske det inte är expeditionsklass på det men det klarar de flestas behov med råge.

Nu ska jag i ärlighetens namn säga att jag har inte en aning om vad du ska använda din VE-25 till men jag brukar tänka att om en del klarar sig med Tarp och en bra sovsäck för sin äventyr kanske expeditionstält är lite overkill ibland. Lite filosofernade på kvällen.

ja det ar tung for en person och det ar mycket pengar.
men om man ser på filmer från K2, Everest osv osv så ser man många ve25.
har testat det i full snostorm, i sol och fint vader. det spelar liten roll vilken typ vader det ar for god for ett talt.

på denali bor man ha ett gott talt.
sovsack= hagløfs zest -40 grader
liggunderlag= dubbla zrest og uppblåsbar thermarest
då sover man gott

robert
[Ändrat av gmg 2005-04-20 kl 22:12]

Jag har klarat mej med mitt Hilleberg Nallo mycket bra även vintertid.
Det är lätt, bra med utrymme och kostar inte en förmögenhet.
Men skall man tälta på Everest är det kanske inte förstahands valet;-)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips