Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko

Början av av augusti. Nej det var väldigt lagom skulle jag säga. Om vi hade haft möjlighet hade vi nog båda valt att börja en vecka senare så det var mer i mitten av augusti vid start. Vi tänker att vi då hade haft mindre människor i de populärare områdena men också att myggorna skulle varit ett mindre bekymmer.
Kan även tillägga till ovan att vi aldrig behövde använda samtliga kläder för att hålla värmen mot kylan, däremot var det vissa dagar, ffa första 2 veckorna, där det var lite för svettigt i våra långa vandringsbyxor. Inför framtida vandringar har jag, efter inspiration från de mer erfarna vandrarna vi stötte på, inhandlat ett par tunna shorts för just sådana dagar.
 
Varför har ni bestämt er att gå Hemavan->Abisko och inte vice versa, är det bättre/lättare? Och i villken månaden var det?
...

Vi valde att gå söder > norr, mycket baserat på det vi läst här på utsidan. Fördelarna med att gå söder till norr är för mig:
1. Solen är inte lika ofta rakt på i ögonen.
2. Det är det populära hållet för de som går hela leden. Vi träffade 12-15 pers som gick hela leden och endast 1 person gick norrifrån. En stor del av det var såklart de som gick gröna bandet (som i stort sätt alltid går söder > norr) men även av de som bara gick Kungsleden var det en klar majoritet som gick söder > norr. Mycket värt att ha samma klunga att gå med och lära känna, gör livet roligare.

En fördel som lyftes fram som centralt för oss när vi läste på innan var att "leden blir finare ju längre norrut ni går och det är roligare att leden blir finare och finare hela tiden". Från vår sida var det inte helt uppenbart, men kanske hade med att sista delettappen var vi ganska färdiga och hade inte lika flyt med vädret :)

Fördelen med norr > söder är att några av båtarna kanske blir enklare, men det var inte vi märkte av. De går antingen när de har sagt att det ska gå, vid avtalad tid eller när vädret tillåter, ingen riktig bonus av att vara "på deras sida vattnet".

Intressant att så många väljer att gå söder till norr. Jag noterade det själv när jag gick Kvikkjokk - Hemavan 2019. Min teori då var att det berodde mest på att det nästan bara var utlänningar. Vilket alltså innebär att jag då antog att de flesta svenskar naturligtvis hade valt att gå åt andra hållet; precis som mig. Vilken oerhört korkad och trångsynt teori måste jag säga. :oops::) Jag kanske kan skylla på att jag var fysiskt trött och därför inte kunde tänka ordentligt. :unsure:

Eftersom jag tillhör den andra skaran vill jag därför gärna framföra mina tankegångar kring det här med riktning.

1. Solen i ögonen kan jag förstå om vissa upplever som ett problem. Jag har dock aldrig upplevt det själv. Keps, eller annan huvudbonad, och solglasögon löser det. Jag tycker istället det är trevligare att komma ut från skuggan, över eller runt en fjälltopp, och in i solen istället för tvärtom. Det är oavsett inget som avgör vilket håll jag väljer att gå åt.
2. De senaste två åren har de flesta gröna bandare gått söderifrån på grund av att man hoppades att gränsen till Norge skulle öppnas innan man kom till Abisko. Om vi tittar på tidigare år är den statistiken mycket närmare 50/50.
Att försöka hålla samma takt som någon som går gröna bandet är dock svårt om man "bara" går Kungsleden. Så om de flesta Kungsledsvandrare går den söderifrån kan det vara ett bra skäl till att göra likadant.
3. Även om Vindelfjällen är en av de allra vackraste delarna på Kungsleden, så håller jag med om att det mesta av det riktigt vackra är på den norra delen. Tack vare att bägge ändar är mycket vackra tycker jag dock inte det behöver avgöra beslutet.
4. Det är smidigare att ta båtturerna norrifrån. Det baserar jag mest på att stugorna finns på den sidan. Om man t.ex. behöver vänta ut skitväder så är det klart trevligare att göra det vid en stuga, än vid ett litet rastskydd i skogen.
5. Jag startar oftast mina vandringar mot slutet av säsongen runt mitten av augusti. Därför föredrar jag att följa säsongen söderut. Istället för att gå hösten till mötes så att säga. Det har mest betydelse på långa vandringar naturligtvis och dit hör ju en vandring av hela Kungsleden. Förhoppningsvis hinner också fler insekter dö innan man kommer till de större skogspartierna. :)
6. Det blir lindrigare stigningar att tackla om man går norrifrån. Som exempel kan jag nämna Tjäktjapasset, Teusajaurestugorna och Hemavan. I de fallen är det en lång och svagt lutande klättring norrifrån. Söderifrån blir det visserligen en mycket kortare stigning men den är avsevärt brantare. Så det stämmer alltså, lite grann i alla fall, att man faktiskt går nedåt när man går norrifrån.

Trevligt att ni delar med er av er vandring med all information! Det kommer garanterat att vara till hjälp för andra som funderar på att vandra hela sträckan.
 
Lite funderingar ang rastskydd som ligger nära leden som man kan anv vid dåligt väder om man väljer ett litet tält.
Hur långt kan man gå med 20 kg el 15 om man kan sända mat istf för 30kg som jag har på 2v+ tur utanför leder,är 2 stugor dvs 20-30km men kanske 1 dag/v vilodag.
Vad kostar frystorkat och gas på STF ?
Om man vill/behöver avbryta var är bäst.
Vilka ställen fungerar att sända paket till ?
 
Lite funderingar ang rastskydd som ligger nära leden som man kan anv vid dåligt väder om man väljer ett litet tält.
Hur långt kan man gå med 20 kg el 15 om man kan sända mat istf för 30kg som jag har på 2v+ tur utanför leder,är 2 stugor dvs 20-30km men kanske 1 dag/v vilodag.
Vad kostar frystorkat och gas på STF ?
Om man vill/behöver avbryta var är bäst.
Vilka ställen fungerar att sända paket till ?

Omöjligt att säga hur långt du kan gå, beror på din fysik, packning och vädret! Oavsett hur långt du kan gå är det, om det är möjligt, att föredra att ha så låg vikt som möjligt. Ett enkelt sätt att minska på vikten ordentligt är att skicka maten till de olika platserna längs vägen som vi gjorde och är absolut något vi rekommenderar. Längsta tiden vi hade mellan påfyllningar var 4 dagar och vi hade alltid en dag i reserv med oss om det skulle behövas.

Det finns rikligt med anordnade rastplatser mellan Hemavan-Ammarnäs och Kvikkjokk-Absiko. Däremellan finns det men kan vara mer än 10km mellan dem. Det är värt att ha ett vettigt tält om du vill gå hela Kungsleden och ha tillräcklig koll på hur det ska sättas upp om det blåser hårt. 2-manna tält är inte sämre i dålig väderlek än något mindre tält. Dock värt att tänka på att det är betydligt svårare att sätta upp ett tält i dåligt väder om man är ensam. Kan absolut rekommendera att gå ut en blåsig dag och träna på det innan.

Kostnaden för frystorkat och gas finns på STF's hemsida.

Avbryta är bäst i Ammarnäs, Jäckvik, Kvikkjokk, Aktse, Saltoluokta och Vakkotavare. Därifrån finns transport hem på ett eller annat sätt. Det går även att avbryta i Singi men det kräver vandring därifrån.

Vart vi skickade mat finns på: https://kungsleden.balsvik.com/food-and-snacks/ Under "Food Logistics". Mig veterligen är de ställen de enda som går att få till längs leden.
 
Tack för svar.
Jag går ju från turer utanför leder så har koll på det mesta men ej efter kungsleden som jag bara gått till ´fjällen´men ev intr nu pga lite problem med knän och med mkt lättare och enklare utr.med mindre höjdskillnader då långa nedförslut är största problemet för mig.
Rastskydd menade jag tak över huvud som raststugor eller vindskydd.
Vilka datum gick ni jag tänkte välja period med minst folk och börjar man i Abisko ca 15/8 och ca 20 d. ev 1v senare slipper man då normalt snö ca 15-20/9 i Ammarnäs?
Lite funderingar av att anv vedkök ca 245 gr i Titanium var finns ej ved? och då får man skippa varm mat någon dag och perfekt efter vad med lite värme eller när det blir mörkt på kvällen.ev under en liten tarp?
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
Lofoten - Møring Islagte båtkryssinger på Kungsleden? Fjällvandring 2
Spof Kungsleden på 16 dagar Fjällvandring 40
cnygardh Ses vi på Kungsleden i höst? Fjällvandring 11
dibblah Snö på Kungsleden? Fjällvandring 4
LundbergOscar 4 tonåringar på kungsleden Fjällvandring 5
fjording Skicka mat med Bussgods på Kungsleden Fjällvandring 14
Daggstänk Bilplats till Kungsleden på Tisdag finnes. Fjällvandring 0
aksello vad finns det för utbud på butikerna längs kungsleden och hur är priserna? Fjällvandring 5
Pelia Sträcka på Kungsleden? Fjällvandring 11
Jörgen Fjaderlatt.se Yngst på Kungsleden Fjällvandring 10
Carfre Tips till en förstagångsvandrare på väg mot Kungsleden Fjällvandring 23
MarieC Kortare vandring på Kungsleden? Fjällvandring 9
Ljung_dalen Otrevligt på Kungsleden Fjällvandring 4
Petri Niemelä Finaste stället på kungsleden? Fjällvandring 14
Solitere Vandra eller båt, Jäkkvik Norrut på Kungsleden? Fjällvandring 5
DanielK Nybörjartur vecka 31 på Kungsleden Fjällvandring 8
Weranda Kungsleden på en dag! Fjällvandring 75
nilssa Kungsleden på fredag! Fjällvandring 11
antonson Första gångsvandring på kungsleden Fjällvandring 10
chinerunner Kungsleden på snöskor. Fjällvandring 16
Jonik Tips på upplevelser runt Kungsleden Fjällvandring 6
maskon Kungsleden på snöskoter Fjällvandring 3
Geoff Kungsleden på Snöskor? Fjällvandring 2
lizardking Kungsleden i mitten på april Fjällvandring 1
andrevs Snabbast på Kungsleden Fjällvandring 1
7377 Vandring på Kungsleden Fjällvandring 6
kungsleden Gas på kungsleden? Fjällvandring 3
loppisen Kungsleden-hur tidigt på sommaren? Fjällvandring 5
CB Rekordet på Kungsleden Fjällvandring 30
Köpa mat på Kungsleden Fjällvandring 6
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
Lindamariaerika Kungsleden 2022- planering Fjällvandring 26
brigas dyr båttransport längs Kungsleden? Fjällvandring 54
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
coffee_hiker Kungsleden - Glutenfri / Gluten Free Fjällvandring 14
coffee_hiker Kungsleden - Granskning av resplanen Fjällvandring 18
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...