"Krånglande" baknav på racer

Jag har nyligen skaffat mig en racercykel av enklare slag, nämligen en Crescent av okänd årgång med Suntour-komponenter, sånär som på bromsarna som är Shimano.

Har irriterat mig på en liten egenhet hos baknavet. När jag rullar utan att trampa wobblar navet i förhållande till bakkransen (heter det så?). Är lite orolig att det ska vara nåt som börjar ge vika inne i navet, men jag märker inte av nån obalans eller så. Om det här är något som ofta förekommer, hur får man bukt med det? Kan man fixa det själv om man anser sig någorlunda händig?

Undrar dessutom om nån har ett tips på nån billig och bra avfettning, bara man petar på kedjan eller växlarna blir man fullkomligt svart/grå om fingrarna, så en rejäl avputsning skulle kännas bra...

Hoppas nån har tips!
/Harald

det med din body som woblar är inte så ovanligt...speciell på aldre naver...ibland är sådär redan från början och bland är det nåt som har böjt sig littegrann men det ser nästan alltid värre ut än det är...man brukar kunnar byta en bult eller också bara drar åt littegrann men att få fram nån resevdel till en sån nav brukar vara litte svårare och om det bara woblar är det egentligen ofarligt,det kommer inte nåt går sönder.....
det billigaste affettning är petrolium...

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips