kortare skidor

Hej
Jag är i köpartagen inför den kommande säsongen, och har kollat på Elan Stinger, problemet är att den kortaste längden som tillverkas är 173 cm och det är lite för långt för mig. Jag är 160, och skulle hellst vilja ha en lite kortare skida. Jag har sett att detornatorn finns i kortare längder, och undrar om ryktet som cirkulerade för något år sedan är sant, att skidorna i stort sett är lika.

Är det någon som har ett bra förslag på andra liknande skidor i samma prisklass, som tillverkas i kortare längder?

Lina

blir nog bra med Detonator

Hej !
Javisst, detta blir nog bra med nån skida som är kortare än 170 cm, jag tror nog 165 cm kan vara fint. Jag är själv 183 cm lång och kör faktiskt på ett par skidor som är 177 cm, men detta är i kortaste laget. Strax över 180 är nog optimalt för mig men detta med längd beror ju på åkstil, aggressivitet mm
Beträffande Detonator vs stinger så har jag hört att Detonator ska vara mer lättåkt än stinger och passa nybörjare bättre. Lite skumt för skärningen är ju nästan densamma (skiljer kanske nån millimeter bara)

Hälsar, Mats

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips