Kort rapport Sarek

Så är årets Sarektur avslutad. Vi gick Sourva-Nienndo-Låddebakte-Rapadalen-Skierfe-Kungsleden norrut via Sitojaure till Saltoloukta (6 dagar totalt). Det är betydligt mindre vatten än jag räknade med, speciellt efter att ha läst tidigare trådar. Myggbeståndet är även det rimligt; mest mygg upplevde vi kring Ghukkesvagge-bron. I Rapadalen höll de sig lugna. En del snö kvar, meneftersom vi mest befann oss i dalgångarna undvek vi merparten. Kanonväder har det varit, förrutom två halvdagar snålblåst och regn. Eftersom jag inte tidigare vandrat i Sarek trodde jag också att terrägen skulle vara betydligt värre och hade planerat in fler dagar. Dock går det ju i stort sett att följa en stig hela vägen från Nienndo till båtlänningen nedanför Nammatj i Rapadalen, stundom spångad över de blötaste myrarna. En del älg betade i Rapadeltat och några strörenar strosade omkring på högfjället. Vi siktade även rovfåglar här och var i Rapadalen. Hur som helst en tur jag är mycket nöjd med, och det lär bli fler Sarek-besök i framtiden :)

Kul, tack för det - vi ska upp om två veckor för en 13dagars vandring (Vaisaluokta-Staluluokta-Alggavagge-Smaila-Snavvavagge-Rapa-Skierfe-Aktse). Lite mygg hör man ju gärna! :)

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.