Korrekt uppsättning av tunneltält- med bilder

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Nordesjö; sa:
Bekvämlighetsmässigt måste det ju vara vettigare att ha utgången i lä?
Så att man inte får vinden rätt i ansiktet så fort man öppnar dörren.

Utgången sitter väl förvisso på sidan av ett Nammatj (GT), men på andra tunneltält kan det ju definitivt bli knepigt.

*ser framför mig en ballong som snabbt fylls*
[Ändrat av alven 2005-01-14 kl 13:46]

Nordesjö; sa:
Bekvämlighetsmässigt måste det ju vara vettigare att ha utgången i lä?
Så att man inte får vinden rätt i ansiktet så fort man öppnar dörren.

Det var precis detta som tjejerna i Nammatj angav som skäl till varför de hade fotänden mot vinden när jag pratade med dem dagen efter. Dock ingen anledning till att välja 45 graders slagsida. :) Jag berättade dock inte för dem att jag smugit runt och fotograferat på morgonen medan de låg och sov/försökte sova.

/Andreas

Hur man lyckas... undrar "crazy". Ja, jag har "lyckats" vakna av att jag hade tältduken i ansiktet. Tältet,ett Hilleberg, givetvis, såg nog ut som på första bilden. Det var väldigt lugnt och fint på kvällen då tältet sattes upp på Pårekslätten då Sarekturen började gå mot sitt slut. Det hade förvisso blåst ordentligt på dagen, jag blåste faktiskt omkull en gång och blev liggandes som en sköldpadda på rygg, men vid tältslagningen var det som sagt lugnt. Sent på kvällen tog vinden ny fart, men det var ju inte lätt att veta i förväg.(Det här var f.ö. det blåsvädret då Sten Brander med sällskap blev fast på Kaskasapakte och räddningshelikoptern tragiskt nog störtade.) Jag måste dock erkänna slarv med att förankra stormlinorna med extra stenar, något jag aldrig gör numera, hur fint väder det än är på kvällen!
Hälsn. BrittMarie

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips