köptips cykel

Jag vet inte riktigt var den här postningen hör hemma men jag testar här.

Det börjar bli dags att köpa ny cykel. Jag tycker om att cykla långt med tält och packning. Jag tycker också om kortare utflykter även efter att vägen tagit slut och blivit stig. Helst vill jag ha en cykel vars utrustning inte kärvar när det blir kallt om vintern tex.

Jag föreställer mig någon slags mtb för långfärd och trekking (heter det så?)

Jag avskyr halvtaskig kvalitet. Det ska fan vara bra grejer men ändå inte till groteska priser. Jag vill helst hålla mig under 25.000-strecket.

Vad finns det då att välja på? Var köper man lämpligast sin cykel? vilka ställen/fabrikat bör man undvika?

mvh David S

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Lång Nishiki

Även jag kan rekommendera Nishiki!

Har kört min både "tuff" mtb körning i skog, vätternrunda, asfaltsträning och långkörning (Gbg-Kiruna). Har aldrig haft några som helst problem med cykeln. Bytt slitagedelar såsom däck, bromsar... Det är en Nishiki Bigfoot vilket innebär att den har standard 28" fälg. (Kallas emellanåt för 29" eftersom mtb däcken innebär att radien blir större än med vanliga asfalts eller racerdäck.) Betalade för ett år sedan ca 9.500:- för cykeln på Sportsson Backaplan i Göteborg.

Mvh
Niklas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips