Köpa kängor, men står att dom bara är för korta turer?

Hej

Håller på och kollar på kängor till tjejen som ska fungera till vandring i skog och på fjäll. Hittade ett bra erbjudande på Viking GENESIS TRACK. Men dom skriver såhär i beskrivningen:

Genesis Track är en utmärkt, lätt vandringskänga helt i läder. Övermaterialet av äkta läder ger stöd för vristen och gör kängan tålig mot repor och slitage. Överkanten har mjukt nubuckläder och vävd textil för optimal bekvämlighet. Det här är en lätt bergskänga med lågprofilsula som passar för korta dagsturer med lättare ryggsäck - den är inte avsedd för längre turer och tyngre packning i bergig terräng. UGC®-yttersulan har alla viktiga funktioner, till exempel den förgjutna EVA-mellansulan med dubbel densitet för stötdämpning och en mjuk gummiundersula med medelstor mönstring för alla typer av underlag. GORE-TEX® Performance-membranet på kängans insida håller foten torr och bekväm både sommar och vinter. Iläggssula med Viking Comfort-teknik.

Vad menar dom med den beskrivningen? Vad räknas som lång och kort tur? Vi kommer som längst gå kanske 2-3 mil nån gång. Inte med tung packning. Tror ni dom kan fungera då?
 
Den ger inte foten det stöd som behövs vid långa marscher med tung packning. Sådana kängor brukar vara mer pjäx-lika.

Om du frågar mig är det bättre att träna upp fotlederna än att förlita sig på att en styv pjäxa ska göra jobbet.
Själv har jag alltid vandrat i slappa kängor och har på så vis fått väldigt starka fotleder. Om det inte vore för att jag slår i tårna på varje sten skulle jag vandra i sandaler.

Strunta i det där och köp en känga som du känner för. Gå i dem mycket, och dina fötter kommer anpassa sig :)
 
Håller med!
Sitter kängorna bra på foten och ni inte kommer att gå längre än 2-3 mil utan tung packning så kommer dessa kängorna säkerligen att fungera fint!
 
Kanon! Tack ska ni ha för bra svar! Passar på när jag endå är igång och frågar hur kvalitén är på viking jämfört med haglöfs. Hittade Haglöfs Hawk Q till i princip samma pris.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.