Köpa halvrep, vilket?

Efter att ha upplevt halvrepets fröjder har jag beslutat att skaffa ett (par). Frågan är bara vilket? Jag har kikat på Rocca Fantic och Tasmania, samt Beal Cobra och Iceline. Jag ska ha repen til det mesta, dock troligen inte isklättring (kallt verkstadsarbete...).

Tasmania verkar ju ganska bombsäkert men tungt. Iceline, är det ok till klippa? Vad säger ni?

Beal Verdon II

Hej Vandrare!

Köpte ett par Verdon II ifrån Beal (via Northstar) som jag bl.a. använde i svenska fjällen förra året. De fungerar bra. Har dock inte tagit något fall i dem ännu.

Jag tänkte ungefär som du att de skulle fungera till det mesta. Ville också ha ordentlig slitmån och inte för tunnt ifall man skulle behöva köra som enkelrep utifall att... (stenslag, firningstrubbel m.m.)

Jag statsade på 60 m (dry) vilket skulle visa sig spara tid och möda genom att jag oftare kunde fira på ett rep istället för två.

/Örjan :-D

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Iceline

Har ett par iceline sedan 2 år, dom är extremt dynamiska och funkar jättebra till is och det mesta, men speciellt då till is eller andra tillfällen när man vill ha ett extremt mjukt fall (läs ruttna säkringar).

Det blir också ganska långa fall, inget för sportklättring...

Något annat som funkar uselt på sådana här gummisnoddar är om man ska jumarera eller prussika sig uppför repet, först hamnar man 5 meter ner innan repet är sträckt :-(

Mammut Genesis

Kan varmt rekommendera Mammut Genesis. Sköna att hantera och slitstarka. De töjer också klart mindre än Ice Line men väger ju också ett snäpp mera.

Tack

Tack för era svar! Efter att ha läst svaren samt snackat med Northstar har jag bestämt mig för ett 9mm rep. Tasmania nästa...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips