Köpa från USA

Är det någon som har koll på hur det fungerar med skatt och moms på saker som man beställer från USA? Jag funderar på att beställa ryggsäck ( http://www.backcountrygear.com/catalog/packdetail.cfm?PRODUCTS__ProductID=GO9120 ) från firma i USA men vill ha lite koll på vad slutkostnaden blir. Något annat som man bör tänka på?

Detta har diskuterats flera gånger förut, men hursomhelst så får du betala:
pris+frakt+tull på priset+moms på pris,frakt och tull+speditionsavgift.

Tullen är 0-20%, oftast runt 6%, men just textilier varierar kraftigt så man bör kolla först. Momsen
är 25% och speditionsavgiften är 50-200kr.

I ditt fall skulle jag emellertid gissa att det lönar sig ändå. En snabb googling ger vid handen
att säcken kostar dubbelt så mycket i Europa.

- Erik

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Kolla tullverkets hemsida. Informationen är korrekt men lite svår att ta till sig. Själv villade jag bort mig när jag beställde tyg från usa tidigare i år.
Tullen är olika beroende på vad du köper. Tyg och kläder (antar att ryggsäckar hör hit) tullar man 12% på därefter tillkommer 25%moms plus 100sek i fast kostnad för tullens besvär. Tänk på att även frakt räknas in i priset du ska tulla och betala moms på.
Totalt blir det alltså:
(varans pris+frakt i USD)*6.5*1.2*1.25+100SEK
Detta ger att varje USD motsvarar ca 9,75SEK.
D.v.s. din ryggsäck hamnar på knappt 1200SEK+frakt

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips