Köpa från USA

Är det någon som har koll på hur det fungerar med skatt och moms på saker som man beställer från USA? Jag funderar på att beställa ryggsäck ( http://www.backcountrygear.com/catalog/packdetail.cfm?PRODUCTS__ProductID=GO9120 ) från firma i USA men vill ha lite koll på vad slutkostnaden blir. Något annat som man bör tänka på?

Detta har diskuterats flera gånger förut, men hursomhelst så får du betala:
pris+frakt+tull på priset+moms på pris,frakt och tull+speditionsavgift.

Tullen är 0-20%, oftast runt 6%, men just textilier varierar kraftigt så man bör kolla först. Momsen
är 25% och speditionsavgiften är 50-200kr.

I ditt fall skulle jag emellertid gissa att det lönar sig ändå. En snabb googling ger vid handen
att säcken kostar dubbelt så mycket i Europa.

- Erik

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Kolla tullverkets hemsida. Informationen är korrekt men lite svår att ta till sig. Själv villade jag bort mig när jag beställde tyg från usa tidigare i år.
Tullen är olika beroende på vad du köper. Tyg och kläder (antar att ryggsäckar hör hit) tullar man 12% på därefter tillkommer 25%moms plus 100sek i fast kostnad för tullens besvär. Tänk på att även frakt räknas in i priset du ska tulla och betala moms på.
Totalt blir det alltså:
(varans pris+frakt i USD)*6.5*1.2*1.25+100SEK
Detta ger att varje USD motsvarar ca 9,75SEK.
D.v.s. din ryggsäck hamnar på knappt 1200SEK+frakt

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips