Knalleleden, Hindås till Borås

Hej,
Jag undrar hur statusen på vindskydden är längs Knalleleden och markeringen? Tänkte eventuell knalla iväg under påskhelgen och övernattar längs leden.
Mvh. Veni

Det finns 3 , från Hindås sett c:a 12 km vid Abborrsjön , mycket bra. Efter c:a 24 km strax efter F.d. Sanatoriet i Hultafors Fjällaberg, vet ej standarden på detta vindskydd. Efter c:a 27 km Nygården vid Mölnetjärn också osäker på standarden. (Hälsar Janne Höglund, Hindås Skidklubb / projektet Vildmarksleden)

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej, har faktiskt inte gått den...blev av någon anledning inte av. Intresset har väckts till liv igen när jag såg den tråden men är lite upptagen med annat nu.
Mvh Veni

Jag gick Ulricehamn-hindås, sjuhäradsleden (som den heter numera) för ett par veckor sedan. Vindskyddet vid abborrsjön ca 1,5 mil från Hindås är mycket fint. Ytterliggare någon mil bort, strax innan Sandared finns ett fint skydd uppe på höjden ovanför Viaredssjön. Tittade aldrig till vindskyddet vid Mölnesjön. Borta vid kypesjön finns det dock ett fint. Det ligger ca 50 km från Hindås.
Leden är väl ganska nyrenoverad, typ 2014 eller 2015, så vindskydden som nämns i etappbeskrivningarna borde vara i gott skick allihop.

Jag gick Ulricehamn-hindås, sjuhäradsleden (som den heter numera) för ett par veckor sedan. Vindskyddet vid abborrsjön ca 1,5 mil från Hindås är mycket fint. Ytterliggare någon mil bort, strax innan Sandared finns ett fint skydd uppe på höjden ovanför Viaredssjön. Tittade aldrig till vindskyddet vid Mölnesjön. Borta vid kypesjön finns det dock ett fint. Det ligger ca 50 km från Hindås.
Leden är väl ganska nyrenoverad, typ 2014 eller 2015, så vindskydden som nämns i etappbeskrivningarna borde vara i gott skick allihop.

Vindskydden vid Kypesjön och Viaredssjön känner jag till. Fanns det ved vid bägge?

Längre västerut från Viaredssjön behöver jag veta var vindskydden finns längs Sjuhäradsleden och Vildmarksleden. Vilka etappbeskrivningar vill du hänvisa till? Posta gärna en länk! Om du själv har granskat något vindskydd där så beskriv gärna vad du sett. Fanns det ved?

(Mölnesjön och Aborresjön ser ut att ligga längs Bohusleden kanske. Det är som sagt Sjuhäradsleden och Vildmarksleden jag behöver information om i första hand.)

https://www.boras.se/upplevaochgora...juharadsleden.4.2fc6d0e915aebb56b3375604.html

Det finns flera sjöar som heter abborrsjön så finns säkert en vid bohusleden också. De här etappkartorna och beskrivningarna använde vi i somras. De fanns även som tryckta broschyrer vid varje etappstart om man går "åt rätt håll", går man baklänges (börjar i Borås och går till Hindås) så fanns det bara på några ställen. Minns inte om det fanns ved eller ej tyvärr. Vi eldade inte vid något av vindskydden.

På vildmarksleden finns det vindskydd vid stora härsjön och vid stentjärnarna (fyra km öster om kåsjön)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips