Klocka för fältbruk

Min klocka för mer utsatta aktiviteter är en analog plast klocka med sekundvisare från Classe.
Den är vattenskyddad, 30 m, och går på batteri, och kostade typ 49:-

Jag räknar med att om jag ska ha en klocka som jag utsätter för diverse saker som är ogynnsamma så är risken rätt stor att jag skadar eller tappar den även om den håller bättre än en vanlig, och den bästa egenskap en förstörd eller borttappad klocka kan ha är väl lågt pris.

Jag har ju ofta telefon eller GPS med om det är i skogen, så då kommer jag ändå att veta vad klockan är om det kniper.

I övrigt så tycker jag att tåliga klockor kännetecknas av ett robust utseende vilket alltid innebär att de är väldigt klumpiga. Jag vill inte ha en klumpig klocka och inser att ju klumpigare den är desto större är också risken att man verkligen skadar den.

Min vardagsklocka är mycket tunn, och det innebär också att den klara sig väldigt bra. Den är dock dumt att jamma med den, eller bada med den, så därav min "öventyrsklocka" för 49:-

Jag har använt den billiga swatch kopian från Clas Ohlson i 3 år nu. Den kostar ca 50 kr och när den är utsliten, går sönder, tappas bort eller liknande så kan jag köpa en ny.

Jag har "bara" behövt köpa ny klocka en gång, men det var för att jag var klantig och hade sönder glaset (eller plasten) över urtavlan.

Den är vattentålig, det vill säga att den klarar att man har den på armen när det regnar på den!

Den är lätt, väger inte mer än ca 36 gram.

Den finns i olika färger.

Batteriet håller i ett par år.

Passar till oss som inte bryr oss om det står Casio eller Seiko eller Rolex på klockan.

/Andreas

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag kör Suunto military core för typ 2200 från Ebay.com - ny alltså.

Har lite funktioner som barometer, höjdmätare, termometer, compass etc. som man kan diskutera hur väl man behöver egentligen, men som är nice to have.

Suunto_Core_All_Black_Front_500.jpg

Reparationstider

har jag hört positiva omdömen om från min bror och svåger. Nån annan som har erfarenhet av dessa modeller?

Jag har tyvärr erfarenheter av deras reparationer.

Första garantireparationen tog 32 dagar. (Tappad tryckknapp)
Andra garantireparationen, (samma tryckknapp på väg att lossna), är uppe i 49 dagar nu.

Jag har en T-touch expert titanium som är ca: 1,5 år nu.

För övrigt gillar jag klockan.

/Roy

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips