Klättra i Kaukasus

Hallå alla!
Nästa sommar har jag ev tänkt tågluffa i Europa och är sugen att även bestiga ett högt berg.
Tänkte ta mig från Istanbul till Kaukasus. Jag vill besiga själv helst, behöver vara ekonomisk så ja tänkte vilka berg där på 5000m är smartast att ta sig upp själv? eller finns det överhuvudtaget något av dom som är smart att ta sig upp på ensam? Vill ju givetvis Elbrus men kanske är lite riskabelt. Jag har som högst varit på galdhöpiggen så har ingen erfarenhet av sådana berg.
Men är redo att träna upp mej ordentligt till en 5000m topp.

Har du nåt bra tips på berg? kan man chansa på Elbrus om man är väl förberedd o försiktig o inte chansar utan tar en bit i taget o känner efter med yrsel o så..

tack på förhand / Daniel

Elbrus

Tjenare Daniel

Elbrus är ett så kallat vandringsberg och om du tar södra sidan så ska den vara "helt" krevassfri.
Tyvärr är det en hel del terrordåd i regionen och berget är stängt av den anledningen (förbjudet ej straffbart) och ser inte ut att öppna den närmaste tiden av den anledningen. Man "kan" dock klättra på bergets norra sida utan att ha tillstånd.
Finns transporter som tar dig till berget från Petygiorsk alt Min Vody för runt 1500kr.
Annars finns det lokaltrafik men då får du en vandring på 10 mil fram till berget.

Annars om du är sugen så kan jag hänga på och bestiga berget med dig. Vi skulle kunna mötas upp där nere om du känner att det är lite väl saftigt att bestiga själv.
Finns folk som går upp själva både på södra och norra sidan.

Utrustning finns att hyra/köpa där nere. Finns en klätterbutik i centrala Petygiorsk som är hyfsat välsorterad.

Lycka till
Simon

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips