Klädval vid regn?

Jag undrar vad man ska ha på sig när man paddlar i regn. Om det är 15-20 grader ute, räcker det då med att bara ha flytvästen? Eller finns det nåt plagg som är bra vid dessa tillfällen? Regnjacka blir nog för varmt och svettigt, eller?

Mvh,
Kristian

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
G-tex

Jag brukar använda en Gore-tex jacka med ventilation under armarna. Under har jag bara en flytväst. Det brukar inte bli för varmt. Nackdelen med ventilationen under armarna är att man kan glömma stänga blixtlåset när man får högsjö från sidan. Följden blir att man får en våg över sig som kommer in genom hålet.

Är det så pass varmt som 15-20 grader räcker det väl med en underställströja under flytvästen? Går det hög sjö och det är kallt i vattnet kan det naturligtvis vara bra med en tät paddeljacka eller vanlig jacka av tex Gore-tex.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips