Klädsel till utförsåkning

Hej.

Jag ska till Sälen i mitten av Mars och åka utför för första gången på 15år (!!). Sist jag åkte hade man väl pastellfärgad bävernylon-overall, så det känns som jag behöver lite hjälp med hur man bör klä sig.

Jag har införskaffat ett bra underställ (Smartwool NTS Midweight). Behöver man ha något mellanlager på benen, eller räcker understället och skidbyxor? Jag brukar inte vara särskilt frusen av mig.

Vad har man i pjäxor för att hålla sig lagom varm? Både ull-strumpor och sockor, eller bara ett par?

Jag inser att det skiftar från person til person, men på ett ungefär....

Tack på förhand.

Det beror ju på vädret så klart.

Jag kör bara underställ och skidbyxor, t-shirt och långärmad tunn tröja.
Då klarar jag en "normaldag" dvs sol, -5-10°C. (temperaturmässigt alltså, inte konditionsmässigt) ;)

Är det kallare än så lägger jag på ett lager.
Strumpmässigt har jag bara ett par "grova" strumpor, dvs inga tubstrumpor eller liknande.

/Peter

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ditt Smartwool làter som en bra start. Om dina skidbyxor är en ren skalbyxa kanske du behöver en làngkalsong till om det blir kallt. Är byxan redan fodrad skulle jag tror att du klarar dig med bara ett lager under.
Samma gäller väl överkroppen - ha en fleeceväst eller tjockare tröja (inte bomull) till hands om det skulle bli kallt.
Jag kör ett par tunna skidsockar, det brukar räcka. Tänk pà att knäppa upp pjäxorna i lifen sà fötterna fàr lite blod.

/C

Ungefär såhär

Jag har ett par skidbyxor och skidjacka utan värmefoder. Mina skiddagar utför i år har varit -23 respektive -19 och -19, då har jag haft ett par boxershorts polyester, långkalsong i ullfrotte och ett par vindkalsonger. På överkroppen ullfrotte och en tjockare stickad ylletröja. En tunn buff och en tjockare buff i fleec. på händerna fingerskalhandskar med innervante. På fötterna lite tjockare yllestrumpor och ett par plasttelisar med innersko. På huvudet hjälm med en hjälmmössa i fleec.

Jag har inte frusit och inte varit för varm-

Blir det varmare byter jag ylletröjan mot en tunnare slipover i ull och skippar den tjockare fleecbuffen..

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips