Kläder/packning för 6 dagar skidtur

Hej,

Jag ska gå i 6 dagar i Serre Chevalier (Mont Thabor) nästa vecka, men är osäker vad jag ska packa och ha på mig.

Hur många underställ har ni med er för 6 dagars tur? Hur många skidstrumpor?

Brukar ni ha med er hjälm på längre turer? Min hjälm är ganska tung ...

Att ta av / på lager för benen är ganska omständigt jämfört med överdelen, inte minst om det är brant ... Hur brukar ni göra? Stannar ni upp och tar av er skidor och pjäxor på berget för att ta av på underrställ?
 
Sist hade jag två ullunderställ, tre par sockar. Sök efter långkalsonger med blixtlås, det ska finnas både långa och knälånga. Jag brukar ha så lite på mig att jag fryser i fem minuter så kan jag sedan reglera farten så att jag inte svettas för mycket, jag har en ylletröja att förstärka klädseln med i ryggsäcken.
 
Hej.

Jag antar att det är ”topptur” mellan olika stugor uppe i bergen du ska gå? Av samma typ som höga turen mellan Chamonix och Zermatt?

Jag brukar på sådana turer starta i softshell kläder om vädret tillåter. Helst ganska luftiga. Sen har jag med mig skalplagg och dunjacka i ryggsäcken. Och på vintertur är det enligt min åsikt helt värdelöst med byxor utan hellånga blixtlås. Det ska vara mycket enkelt att snabbt få på sig ett par vind och nederbördstäta byxor. På överkroppen går det bra med krångligare plagg som anorak om man föredrar sådana plagg.

Själv brukar jag alltid ta med hjälm på topptur, men om vi pratar om ganska enkel utförsåkning och många mil ”på platten” hade jag nog övervägt att ta med min cykelhjälm istället. En sådan ger ju ändå ett mycket gott skydd vid vurpa men väger väldigt lite jämfört med skidhjälmen.

/ Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
961005 cross-kläder Skidalpinism 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.