Katterjokkstriangeln?

Hej, jag, maken och hunden har tänkt en tur upp till Katterjokk/Abisko om några veckor. Vi funderar på en tur om 3-4 dagar med två nätter i tält. Optimalt om utgångspunkt och "målgång" är densamma (därav triangeln i titeln). Vi är öppna för alla förslag men vill gärna hoppa över de allra mest kända punkterna som lär locka mycket folk. Skogen och nationalparken i Abisko lockar inte heller utan vi vill snabbt upp och gärna hålla oss på högre höjd. Optimal etapplängd är ca 4-6 tim/dag av aktiv vandring, distans känns svårare att bestämma eftersom det beror på terräng. Hunden är en cocker spaniel så korta ben men med mycket krut i och hon älskar att skutta omkring på stenar, klättra och simma så mer utmanande terräng är inget problem bara det inte är väldigt brant utför. Katterjokk eller Abisko/Björkliden är tänkt som utgångspunkt eftersom vi varit där flera gånger tidigare men då endast gått dagsturer men som sagt, öppna för förslag!
 
Jag tycker inte det finns något bra svar men ett alternativ är Katterjåkk - Stuor Kärpel - Hoiganvaggi - Abiskojaure - Kårsavagge -Abisko och ta buss eller tåg tillbaka till Katterjåkk vid behov. Det bör gå på 4 dagar även om etappen över Hoiganvagge på 20 km är lång. Ni bör nog prova att gå långa sträckor flera dagar i sträck med hunden så ni är säkra på att det kommer funka!
 
Senast ändrad:
Jag tycker inte det finns något bra svar men ett alternativ är Katterjåkk - Stuor Kärpel - Hoiganvaggi - Abiskojaure - Kårsavagge -Abisko och ta buss eller tåg tillbaka till Katterjåkk vid behov. Det bör gå på 4 dagar även om etappen över Hoiganvagge på 20 km är lång. Ni bör nog prova att gå långa sträckor flera dagar i sträck med hunden så ni är säkra på att det kommer funka!

Tack! Har kikat på den sträckan, är det något du själv provat på som vandringsled? Lilltjejen och jag har gått låånga promenader i varierade terräng hela våren så hon har fått träna upp sig. Mer tveksamt är om min man orkar med, men han får bita ihop 😁
 
Nej inte denna sträcka men kolla efter denna Calazo Guidebok bok där är alla lederna väl beskrivna
Fjällvandra kring Kebnekaise, Abisko och Riksgränsen
färdvägar, dagsturer och toppbestigningar i fjällen mellan Torneträsk och Akkajaure
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.