Katterjåkk-Unna Allakas

matsdavidsson@hotmail.com (Mats)

Gäst
Nån som nyligen gått i området Katterjåkk-Abisko-Unna Allakas?
Hur är vädret, snömängder, vattenmängder?
Har någon några aktuella tips om tältplatser, vindskyddens
kondition och vackra färdvägar?
Jag tänker gå ca tre dygn from 16/9.

Mats

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

bert.bodin@swipnet.se (Bert Bodin)

Gäst
Rätt blött, trots bra väder i helgen 10-12 sep.

Hej!

Jag kom hem igår, söndag 12sep, från en vandring från Abisko via Kårsavagge, till Låktatjåkko och slutade i Björkliden.

Trots torrt och fantastiskt sommarväder (jo faktiskt mycket varmare än min förra vandring i början av augusti) upplevde jag att det var ganska blött och lerigt på många ställen. Stigen i Kårsavagge var förvandlad till "bäck" på långa sträckor.

Några vadningsproblem blev det dock inte.

Lätt nysnöpudrade toppar över 1400m. Annars bara "gammal snö" från i vintras. Och det är inte mycket, eftersom gångna vinter var rätt snöfattig.

Denna vecka har lovats varmt och fint väder i Lapplandsfjällen. Det blir nog en fin tur du får.

Vill Du ha fler tips om den för dig aktuella sträckan, får Du gärna höra av dig.

Fjällhälsningar
Bert Bodin

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips