Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Smidigaste vägen vet jag inte men förra året skidade jag från Kårsavaggestugan till Abiskojaure med pulka. Fick tipset då att följa leden tillbaka till bron/Nationalparksgränsen och hålla höjd till renvaktarstugan innan nergång mot sjön. Jag missade att hålla höjd och kom ner mot jokken efter sjön vilket resluterade i höga klippor och en massa försök. Skulle betydligt mer västerut innan nedgång. Tillslut kom jag ner till sjön och skidade på den dock var där vatten på isen och lite öppet vatten på sina ställen.
Jag jobbade för några år sen på turiststationen i abisko och har skidat och gått mycket där i trakterna.
Tycker att hyllan föregående person skrev om är ett bra roligt alternativ om vädret och före tillåter. Något brant björkskogsåkning ner från platån i princip just i änden av abiskojauresjön och abiskojaurestugan. För att hitta upp till platån korsar du kårsajåhkka då du kommit fram till den med leden, och fortsätter mot en liten renvaktarstuga som ligger fint på en höjd i norra änden av abiskojaure. Där eller en liten bit innan tar du väster ut upp för sluttningen tills det plattar ut.
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...
Näst sista etappen! Mer om det snart. Men först ngt om ngt som ligger varje turåkare varmt om hjärtat: mat!
På de flesta depåstopp har det funnits ...
1 kommentar
Det handlar inte bara om lättare utrustning; det handlar om att välja det som verkligen betyder något för ditt äventyr, sortera bort saker som inte ...
1 kommentar