kanot/kajak för två som en kan paddla??

Har kanske ändrat mig från att ha en canadensare till att skaffa en liten kanot eller kajak som jag och t.e.x min son kan paddla runt med, med andra ord ska jag kunna paddla den i princip själv men man ska kunna vara två i den plus lite packning - Grabben är sex år nu men det ska ju gå att sitta två vuxna i den också men jag ska kunna använda den helt själv också..Finns det något som passar in på detta? Liten kanot eller stor kajak eller vad blir det??

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Kajak för två

Vi har använt 2:mans kajaken Anita när barnaen var små, från baby- ca 6 år. Den är lättpaddlad för en person, rymlig för barnet att sitta och leka i den främre sittbrunnen. Men när barnen kommit upp i 6-7 årsåldern har dom velat paddla med egna kajaker. Vid sidvind och motvind har vi haft en lina till fören på barnets kanot för att hjälpa till. Fungerar jättebra! man måste ha en lätt och kort paddel till barnet.
I 2:mans kajaken tröttnar barnet fortare. Men i den egna kajaken har det gått att paddla 1,5-2 mil med en 8 åring.
Nu är barnen vuxna och barnbarnen har hängt med på samma sätt, och det älsta barnbarnet (16 år) har just byggt klar sin egen kajak. Så det verkar som om barnen har trivts med våra utflykter tillsammans.

Jag tror Prijon Excursion skulle uppfylla din kravspec. Går utmärkt att paddla själv och ännu bättre om man har lite barlast i främre sittbrunnen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips