Kan man ha båten i på vintern?

Hej.
Jag undrar om man kan låta en vanlig plastsegelbåt ligga i hamnen över vintern. Jag har hört om folk som låtit dom frysa fast i isen utan att det gått illa. Om det går, varför tar vi upp båtarna varje vinter? Verkar ju lite onödigt..

/Magnus
 
Hej hej

Att låte plastbåten frysa fast i isen ær nog inte så kul, det kan nog gå illa, tænk på de gamla polarfararna :) Fast en som har sin båtplats brevid morsan och farsan sin båt lægger ut nån værmekabel i vattenlinjen på vintern så det fryser inte precis runt båten.

Sedan ær det væl bra att ta upp den och tvætta botten och så, men det ær ju inte nødvændigt før hela vintern kanske... Tænk om man kunde slippa polishandet, vaxandet och bottenmålandet...
 
En liten akvarie pump som pumpar ut uppvärmt vatten räcker om det inte är för kallt. tror jag. jag tyckte mig ha sett någon liknande anordning i en tidning, vet dock inte vilken. Utan värme eller rörelse tror jag dock att det är riskabelt.

mvh/samme
 
Man kan nog ha den i, om man, som ovan sagt, ser till att man håller vattnet öppet precis runt båten.
Men en trevlig detalj med att ta upp båten är att man kan kolla att allt är ok, samt att torka ur plasten. Böldpest är inge kul...
 

Guest

Gäst
Du kan vara lugn

Du kan ha båten i hela vintern. Har du en köladbåt så kan den stå i flera år. Det är ett Svenskt fenomen att ta upp båtarna varje år. Jag har flera segelbåtar och tar upp dem vart 5e år för att lägga ny färg. Således går det toppen bra var du en befinner dig i vårt avlånga land.

LYCKA TILL
 
Som någon tidigare nämnde suger alltså i princip alla plastbåtar upp vatten. Om skrovet inte är bra byggt kan det leda till böldpest och om man inte upptäcker det i tid kan det gå riktigt illa.

Det man kan göra är att mäta fuktigheten i skrovet innan man sjösätter samt efter att man tagit upp den (vår-höst). Är skillnaden jättestor bör man epoxibehandlabåten om man planerar att ha den i vattnet under en längre period.
Jag vet att längre söderut, i spanien bl.a., tar man sällan upp båtarna över vintern.

/Sohrab
 
Re: Du kan vara lugn

skrev:
Du kan ha båten i hela vintern. Har du en köladbåt så kan den stå i flera år. Det är ett Svenskt fenomen att ta upp båtarna varje år. Jag har flera segelbåtar och tar upp dem vart 5e år för att lägga ny färg. Således går det toppen bra var du en befinner dig i vårt avlånga land.

LYCKA TILL

Hmm, är det inte ett faktum att båtar i medelhavet
har kortare livslängd pga det varmare vattnet
och dom konsekvenser detta har för böldpestensspridning
i laminat? Har bestämt för att jag har läst i kryssarklubbenstidning om detta. Man låter ju inte båtarna ligga i vattnet året om där heller.
Sen att båtar i sverige tas upp varje höst har iofs
en naturlig bakgrund då vatteninträngningen i träskroven blir alltför stor och sönderfrysning av träet är ett faktum. När plasten kom som en gudasänd gåva trodde många att plast inte släpper in vatten alls
idag vet vi bättre, gelcoat släpper in vatten och får det vattnet frysa ajaj. Böldpest är inte så roligt det heller fast man kan säkert ha båten i skandinaviska vatten några år utan torkning innan något syns, tyvärr har det gått långt när böldpesten blir synlig för blotta ögat.

Se till att du har cirkulerande vatten så isen
inte tar den, kolla alla genomföringar du vill inte spränga ventiler eller slangar. Epoxibehandla gärna botten för minska vatteninträngning och ta ändå upp båten med något års mellanrum för urtorkning av skrovet.

Detta är bara mina tips och kanske helt saknar relevans
i ditt sammanhang, använd sunt förnuft och gör inget överilat.
 
Meningarna är delade, men för ett antal år sedan läste jag en artikel där det stod att den kan ligga i om isen ligger still och inte skruvar. Det enda man skulle göra var att ha en 25W glödlampa i kölsvinet för att minska luftfuktigheten i båten. Inga anordningar utanför var nödvändiga eftersom båten skapade sin egen skräddarsydda vagga. Aspekten att båten blir suger vatten och blir tyngre gillar inte kappseglare, men de vill ju helst lyfta efter varje segling. Böldpestproblemet får man vare sig man tar upp den eller ej om plastningen är dåligt utförd.

Hans
 
Fast med båten i vattnet året runt går det antagligen lite snabbare med pesten. Enligt ett gammalt test jag läst sög en typisk 30 fotare byggd på 70 talet ca 80 liter vatten på en normal svensk båtsäsong.
 
Vatteninträngning?

Om vatten tränger in i skrovet eller inte är nog inte ett stort problem om man inte har en tävlingsbåt. Faktumet att vatten som fryser i rör, drev,in- utlopp m.m. är nog det största bekymmret. Bor själv bredvid mälaren och tar upp mina små båtar varje vinter. Isen flyttar sig upp till 2-3m vid senvintern och tar med sig många bryggor så jag skulle inte drömma om att låta en båt ligga kvar. Isens kraft är underskattad i den här diskussionen verkar det som. Den kan göra mycket mer än att spräcka några slangar, kom ihåg det. Men om man har sin båt där isen ligger still är detta intet att oroa sig för. Annars är det bara att ta upp med jämna mellanrum och torka samt behandla skrovet om man är rädd för inträngning.
 
sljungstedt; sa:
Fast med båten i vattnet året runt går det antagligen lite snabbare med pesten. Enligt ett gammalt test jag läst sög en typisk 30 fotare byggd på 70 talet ca 80 liter vatten på en normal svensk båtsäsong.
Böldpest beror, om jag inte minns fel, på jäsning av organiskt material tex lite snus eller liknande. Jäsning brukar vara värmeberoende och på vintern är det kallt. Alla processer borde avstanna. Dessutom så är vattnet fortfarande kvar i skadan även om båten är uppe.

/Hans
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sumpa När / hur söker man visum? Segelsporter 1
yesset Sjösätta varje gång man ska ut? Segelsporter 2
Gocraft Törs man ansluta en solcellspanel till en bärbar dator? Segelsporter 4
Pellepelikan Man blir aldrig för gamal för äventyr Segelsporter 9
JohJuhlin Segla Norge kusten - Hur gör man?? Segelsporter 1
Holmertz Vad ska man köpa för segelbåt?? Segelsporter 2
IaK Var får man ha sin båt? Segelsporter 2
Kan man segla jorden runt utan större erfarenhet av segling Segelsporter 1
Slocum Kan man "långsegla" med en Birdie 24 ?? Segelsporter 1
lantis Hur kommer man till Gotland? Segelsporter 13
avslutat medlemskap1105 Minsta båten att sova i? Segelsporter 21
marcussigfrid minsta båten att havssegla med? Segelsporter 64
ÄventyrsCompaniet FIREBALL, någon som vet något om den båten Segelsporter 1
kjellapa Söker tips på ny segelbåt! Segelsporter 8
Toppman Sistaminuten! Chans att hänga med på Atlantsegling Västindien till Sverige. Segelsporter 0
KarolinaSch Naturham på Möja? Segelsporter 1
axeisi segla på västkusten? Segelsporter 0
Tantann Hyra en stor segelbåt inför V29 på Västkusten? Segelsporter 2
unicuum Beslag på bommen Segelsporter 8
Magyar Hyra segelbåt / jolle på Västkusten? Segelsporter 1
Heffa Någon som vill haka på min dröm? Segelsporter 4
Onedge Atlanten i mitten på januari? Segelsporter 1
sommer07 Segling med skappare på 47 fotare til sommaren Segelsporter 0
Oskar Q Jobba på en båt? Segelsporter 0
Jonas P Americas Cup på TV! Segelsporter 0
CFJ Bredd på båtplats Segelsporter 13
fbodin Segla på datorn! Segelsporter 0
Fritjof Göta Kanal - på tid! Segelsporter 2
swekarl Vill ha tips på seglingskurs i Stockholm Segelsporter 6
marcus.vliet Hobie Cat klubb på västkusten Segelsporter 0
utsidanjok Upplev lite seglaräventyr på skärgårdsraid! Segelsporter 0
petter2002 Katamaran på västkusten? Segelsporter 1
Slocum Hur farlig är en storm på havet? Segelsporter 5
3405 Sugen på att segla klassiskt? Segelsporter 1
havsskatt Segling på Östkusten Segelsporter 2
Outsidern I väntan på en ny seglingssäsong! Segelsporter 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.