Bredd på båtplats

Jag har köpt en Maxi 77 för några dagar sedan. Nu ska jag bara försöka fixa en båtplats, vilket inte är så lätt i göteborgsregionen. Hur bred behöver den vara?

Maxi77:an ska vara 2,50 bred, och jag har kanske möjlighet att hyra en båtplats som är 2,55. Är det för smalt? Relingslisten kommer ju säkert stöta mot pollarna när jag kör in, men det kanske inte är ett problem?
/Fredrik
[Ändrat av CFJ 2004-06-12 kl 20:53]
 
5 cm marginal låter som väldigt lite i mina öron. Det är tillräckligt för att komma in, men frågan är hur det kommer att kännas att stå vid rodret och glida in i ett utrymme som ger dig 2,5 cm på vardera sida. När du väl är inne kan det vara tillräckligt med marginal, det beror lite på hur båtarna vid sidan om har för skrivform och hur de är förtöjda.
Min personliga åsikt är att denna plats får betraktas som reserv, att ta till i nödfall, men om båtarna vid sidorna är vettiga kan det fungera alldeles utmärkt.
 
Håller med tidigare talare. Lite trångt blir det nog. Till exempel får fendrarna inte plats.

Lycka till i jakten på plats!

Anders
 
Hur bred plats du behöver påverkas i allra högsta grad av vad det är för typ av avgränsning mellan platserna.

I göteborgsregionen är det rätt vanligt med pollare akteröver som tryckts ner i leran och förutsatt att de fortfarande står med 2.55 m mellan sig så är den platsen gott och väl tillräckligt bred. Maxi 77 har ju en gummilist där båten är som bredast så det är ingen risk att du skadar båten heller.

Om det däremot är pontoner som sticker ut mellan båtarna så kan det vara för trångt med 2.55 eftersom maxin är rätt knubbig och därmed relativt bred ända ner till vattenlinjen. Det är ingen bra ide att dra skrovet längs ytterkanten på pontonen även om den är gummiklädd för det blir märken som är svåra att ta bort och det kan bli repor i plasten. En del pontoner är bredare längst ut så även om det är 2.55 mellan pontonernan längst ut så kan det vara bredare längre in och därmed god plats för fendrar. Vad gäller att fendra av så finns det platta fendrar som är praktiska när det är trångt för de rullar inte upp/iväg längs skrovet. Åk ut till någon hamn och kolla hur bred en Maxi 77 är i pontonhöjd innan du tackar nej till en sådan plats för lediga båtblatser är en raritet i Göteborg numer.

Lycka till!
/Linda
 
Min förra båtplats hade stockar nedtryckta i botten för akterförtöjningen. På pappret skulle det vara ca 5 cm till godo men eftersom precisionen i placeringen inte var perfekt var det snarare 5 cm mindre bredd än båtens. Det fungerade bra att rucka lite på stockarna varje gång man skulle ut eller in, men det var ingen optimal lösning framför allt eftersom det inte fanns plats för fendrarna vid passage. När båten väl låg på plats var det dock inga problem, det finns alltid lite slack mellan båtarna så man kan trycka in sig.

Johannes
 
Jag har också använt metoden att rucka lite på pollarna men blivit mer försiktig sedan jag sett plockepinnet i en del av GREFABS hamnar efter hårdare vindar. Det kanske inte påverkar att man ruckar på dem, men det känns som att varje handling som skulle kunna öka risken att pollaren går av ska undvikas. Av samma anledning bör man använda ryckdämpare på förtöjningstamparna...

/Linda
 
Om man ställer frågan, som inledde tråden, så vittnar detta om ett visst nybörjarskap. Detta gör att jag tror att behovet av svängrum är större än 2x2,5 cm.

Själv tyckte jag precis i början att en bredd notsvarande båten längd hade varit lämplig...
 
Mezzner; sa:
Om man ställer frågan, som inledde tråden, så vittnar detta om ett visst nybörjarskap.

Jodå, nog är man nybörjare alltid :) Hur som helst så har jag fått en båtplats i Fiskebäck nu. Bredden är 2,75 så där finns det lite mer vingelmån.

Jaha, hur får man en båtplats i Gbg då? Jag har försökt dagligen i en vecka med att sätta upp lappar osv, men imorse gick jag in på Grefabs kontor på Norra Hamngatan 40, och där fanns det minsann en andrahandsplats. Jag trodde inte ens att det var någon idé att försöka där...

Tack för alla svaren. Alltid lär man sig nåt'!
 
Fråga på bara! Problemet inom det marina, kanske särskilt beträffande segling, är väl dock att det finns en massa prestige, fast om man vågar fråga så finns det nog många som gärna svarar! Dock verkar det som om det är lite töntigt att inte vara expert redan från början. Detta gäller kanske i andra sammanhang, men jag har reagerat lite på det inom båtlivet.

Nedan finns en länkt till ett marint forum, det råkar vara motorsidan som jag hade bland mina bokmärken, men det finns motsvarande för segling också. Där är ju folk anonyma och vågar fråga massaor!

Själv gör jag misstag varje år i form av att jag missar nåt när jag ska lägga till vid min egen bryggplats eller annat fånigt! Fast än har det aldrig varit värre än lite pinsamt, och åker båt gör jag massvis trots att jag inte är uppvuxen som kapten...



http://www.marinan.com/klotterplank/motor/
 
Mezzner; sa:
Om man ställer frågan, som inledde tråden, så vittnar detta om ett visst nybörjarskap. Detta gör att jag tror att behovet av svängrum är större än 2x2,5 cm.

Själv tyckte jag precis i början att en bredd notsvarande båten längd hade varit lämplig...

Just i det här fallet tror jag inte det spelar så stor roll om man är nybörjare eller inte. Inget kan egentligen hända bara för att det är trångt. Stöter i andra båtar och förtöjningsdon gör man ändå när man ska lägga till, det är därför man har fendrar. Men det är ändå praktiskt med lite mer svängrum för det går snabbare och enklare.

Johannes
 
Fast det finns fördel med att ha en lagom bred plats för det är svårt att få tag i tamparna på båda pollarna om avståndet mellan dem är betydligt längre än båten är bred. Är man bara två ombord så blir det gärna så att en tar hand om fören och en om aktern och den som ska lyckas få tag i båda tamparna bak ska samtidigt styra och sköta motorn. Bökigt.

Ett sätt som jag tycker är smidigt är att ha snören spända mellan aktertamparna och bryggan i båtens längsriktning. Den som står i fören tar tag i snöret på lovartsidan direkt efter akterpollaren och drar båten in mot bryggan. Den som står bak kan då stänga av motorn redan när fören är i högd med akterpollarna och styr med rodret tills den når tamparna som hänger på akterpollarna. Inga höga ljudnivåer och inga sura personer som förtvivlat gömmer sig i ruffen och hotar med att aldrig mer kliva ombord på en båt.

Sist men inte minst en påminnelse om att man ska kliva av båten - inte göra några världsrekord i längdhopp. Låt den som står i fören avgöra när bryggan/kajen/land är tillräckligt nära för ett kliv.

/Linda
 
Tänk på att du skall kunna lägga till i alla väder, även i stark sidvind. Med andra ord behövs lite vingelmån.
3 meter bred plats till en Maxi 77:a är inte för mycket. Fendrarna bygger cirka 20 cm var och de skall vara på innan båten är fastknopad, i vissa hamnar finns det regler om det såväl skriftliga som outtalade.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kjellapa Söker tips på ny segelbåt! Segelsporter 8
Toppman Sistaminuten! Chans att hänga med på Atlantsegling Västindien till Sverige. Segelsporter 0
KarolinaSch Naturham på Möja? Segelsporter 1
axeisi segla på västkusten? Segelsporter 0
Tantann Hyra en stor segelbåt inför V29 på Västkusten? Segelsporter 2
unicuum Beslag på bommen Segelsporter 8
Magyar Hyra segelbåt / jolle på Västkusten? Segelsporter 1
Heffa Någon som vill haka på min dröm? Segelsporter 4
Onedge Atlanten i mitten på januari? Segelsporter 1
sommer07 Segling med skappare på 47 fotare til sommaren Segelsporter 0
Oskar Q Jobba på en båt? Segelsporter 0
Jonas P Americas Cup på TV! Segelsporter 0
fbodin Segla på datorn! Segelsporter 0
Fritjof Göta Kanal - på tid! Segelsporter 2
swekarl Vill ha tips på seglingskurs i Stockholm Segelsporter 6
marcus.vliet Hobie Cat klubb på västkusten Segelsporter 0
utsidanjok Upplev lite seglaräventyr på skärgårdsraid! Segelsporter 0
petter2002 Katamaran på västkusten? Segelsporter 1
Slocum Kan man ha båten i på vintern? Segelsporter 10
Slocum Hur farlig är en storm på havet? Segelsporter 5
3405 Sugen på att segla klassiskt? Segelsporter 1
havsskatt Segling på Östkusten Segelsporter 2
Outsidern I väntan på en ny seglingssäsong! Segelsporter 0
AnniePalstam båtplats!? Segelsporter 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.