Törs man ansluta en solcellspanel till en bärbar dator?

Jag har köpt 85 kilo segeltrimarankajak av Hobie och skulle vilja ordna en bra strömförsörjning till min netbook, men är inte klar över vilken bästa lösningen är. En solcellspanel kunde vara bra, men jag gillar inte att både behöva skaffa ett stort 12-voltsbatteri och en regulator och kanske ändå inte få in rätt ström i datorn. Datorn skall ha 12 volt men jag skulle inte bli förvånad om den pajar om den istället får 12,5 eller 13 volt. Jag är inte ens säker på att datorn klarar sig för att jag använder en apparat som omvandlar ström från 12-voltskällor till lägre spänningar, inklusive 12 volt.

Jag umgås med lite vanskliga idéer om att täcka över en större eller mindre del av solcellspanelen med något mer eller mindre transparent för att få en lagom ström direkt in i datorn utan att ha 12-voltsbatterier och regulatorer mm emellan. Finns det en chans att jag fixar detta om jag använder en multimeter och håller koll på att den infallande solstrålningen inte av ett eller annat skäl tilltar, eller kommer jag förstöra min dator?

Finns det någon som har någon bättre idé om hur man håller sig med 12-voltsström långt ute i skärgården utan att behöva en massa tung och otymplig utrustning eller behöva ligga i dyra gästhamnar var och varannan dag?
 
Hej Gocraft och välkommen här på Utsidan!

Datorer brukar behöva en hög strömstyrka och där ligger problemet eller utmaningen om du föredrar den formuleringen.

Självklart leder du solcellpanelens ström inte direkt in i datorn!

Det finns två tänkbara lösningar:

1.)
Du skaffar en bilnätdel med 12 V - ingång (dvs en datornätdel avsedd för användning i bilen) och sedan en riktigt stor solcellspanel. Resten regleras av nätdelen, den ser till att din dator inte får för hög spänning eller strömstyrka. Nätdelen behöver en viss nedre tröskelströmstyrka för att funka och därför ska du kolla väldigt noga att solcellspanelen verkligen är i läget att ge denna stromstyrka på nätdelens ingångssida -- i snitt! De teoretiska värdena nås inte i verkligheten, åtminstone inte i den här delen av världen. Det betyder att du måste skaffa en teoretiskt överdimensionerad solcellspanel som i praktiken kommer att vara just lagom.

2.)
Om det blir för dyrt med en stor solcellspanel finns den där andra lösningen, dvs med laddningsregulator och buffertbatterie som sedan i sin tur spiser datorns nätdel -- fast inte samtidigt och bara under en ganska kort tid.

Personligen skulle jag föredra lösning 1.)
 
Tack för ditt svar! Jag äger redan en apparat (Voltcraft SMP-40) som skall kunna omvandla ström från bilar till bland annat tolv volts ström och som skall klara den ström på 36 watt som min Asus kan suga i sig. Man får hoppas att vare sig Voltcraft eller Asus har fel på uppgifterna, för annars kan det förstås sluta mindre bra.

Ett problem är att solcellspaneler inte brukar ha bilkontakter. Jag förmodar att jag bör köpa en bilkontaktshona och se till att rätt löda fast sladdarna från solpanelen på den?
 
Solpaneler måste nästan alltid "buffras" med nån form av ackumulator för att fungera vettigt, eftersom uteffekten beror på ljuset (kommer det ett moln så dör den kanske nästan helt).

Visserligen har ju din bärbara dator ett inbyggt batteri och då kanske det kan funka.

Sen behöver du ju inte ha bilbatteri, det går ju med ett mindre batteri. Det går ju även att använda NiMH eller rentav nån form av litiumbaserat batteri (fast det senare kräver mer av laddaren, behövs mycket skyddskretsar etc).
 
Ett hyfsat stort MC-batteri duger mycket väl till utjämnare, för som sagt även solen går i moln ibland.
Se batteriet som ett filter och en depå att låna från vid moln, regn och månsken.
Din dator behöver inte Watt utan Ah. Det trevliga är att det är den sorten som accumulatorer oxså mäts i.
Go tur!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.