Minsta båten att sova i?

En fråga av ren nyfikenhet: Vilken är den minsta och billigaste segelbåten som man kan sova någorlunda bekvämt i om man är ca 190 cm? Inte nödvändigtvis under tak så länge man kan rigga något slags yttertält, presenning eller kanske enbart myggnät. Jag tänker främst på något man kan blaska runt i insjöar och längs kusten med, inte ute på öppet hav.

Skulle t.ex. en OK-jolle fungera?
 
inget bra tips på båt. men om du ändå har tarp med dig så kan den spännas över bommen och ger då ett utomordentligt skydd.
 
Är det en liten båt så är det ju oftast lättare att komma intill land?

Och en liten båt gungar antagligen rätt mycket mer om den bara ligger på svaj.
 
Vi har en gammal motorbåt på 5 meter, en 40-årig trotjänare som vi ibland övernattar i. Den gungar inte alltför mycket. Naturligtvis lägger vi alltid till vid land. "Bekvämlighetsinrättning" och annat saknas ju. Även med ett självstagande tält som inte kräver en enda pinne i marken är det mycket svårt att hitta platser ibland. Då är det fint att kunna sova i båten.

Så även om jag inte har några tips på lämplig båt så tycker jag att idén är bra!
 
En OK-jolle borde gå att sova om än inte i. Om man lägger centerbordet över sittbrunnen och ett tjockt liggunderlag över och sedan hänger tarpen över bommen...
Inte optimalt men det kanske funkar.

Har du inte några krav på vad du helst vill segla med att utgå ifrån?

Ett annat tips att kika på kan kanske vara segelkanoter?
 
segelkanoter är ju övernattningsbara!
c-kanot eller E-kanot borde ju funka bra.

Kolla blocket! finns ett par annonser ute.

BZ/
 
Senast ändrad:
Tidigare sov jag ofta i min Snipe, eftersom segel medfördes behövde jag ingen tarp. Ansågs trångt, guppigt och hårt så tält inlånades när vi blev två.
Senare har jag sovit i lånad Finnjolle, men där går nog gränsen.
Jollar brukar vara lätta att komma nära land med och landstigning vid någon sand eller grusstrand brukar inte vara speciellt svårt.
Att improvisera tarp med segel är görenkelt. Myggnät brukar underlätta sömnen.
 
Vi seglade och sov 4 personer tor göteborg-stenungsund i en sheriff 600 under midsommarhelgen. Du hittar dem för ca 10000 på blocket.
 
En OK-jolle borde gå att sova om än inte i. Om man lägger centerbordet över sittbrunnen och ett tjockt liggunderlag över och sedan hänger tarpen över bommen...
Inte optimalt men det kanske funkar.

Har du inte några krav på vad du helst vill segla med att utgå ifrån?

Ett annat tips att kika på kan kanske vara segelkanoter?
Jag kan absolut ingenting om segling och har inga planer att faktiskt skaffa någon båt inom överskådlig framtid, jag bara funderar på vad man skulle kunna skaffa någon gång i den oöverskådliga framtiden. Det vore kul med något som är hyfsat snabbt, så kanot kanske vore något. Å andra sidan verkar de ofta vara dyrare än jollar i motsvarande storlek.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.