Beslag på bommen

Jag har en platt bom av trä som jag köpte av en tävlingsseglare. Det fattas beslag där man fäster skotet och det ser ut att ha suttit en slags likränna på bommen. Det fattas också en travare till skenan för uthalet.

Kan jag borra hål och fästa skotet som de har gjort på den här bilden?
http://www.divaroyal.com/pics/ncfolk_pic1.jpg
Annars får det bli beslag av något icke-magnetiskt för det kommer nära kompassen som ska sitta på ruffskottet (brons, mässing, koppar)


Är det ok att använda bommen utan likränna och utan uthalsvagn? Nackdelar?
 
förstärkning..

sätt en liten snygg träplatta på var sida och borra igenom den också, va rör det sig om för laster på bommen, de är väll det du får fundera över..

finns fina rostfria material som inte är magnetiska heller.

// Ivan
 
Som sagt, det är svårt att veta. Hur är bommen dimensionerad i förhållande till krafterna? Är den massiv eller ihålig?
Och som också sagts, rostfritt stål är inte magnetiskt.

Vad gäller travaren så kan du väl köpa en ny om du vill ha det. Annars borde det väl gå att köra med ett band/tamp som lits runt bommen för att hålla skothornet mot bommen.
 
Bommen

kan vara låd eller massivbyggd. Det upptäcker du när du borrar, börja med litet borr och tvinga träbitar på båda sidorna som du borrar igenom så att det inte flisar sig (borra styrhålet om möjligt i en bänk eller pelarborr). Är bommen lådbyggd lär du behöva fälla in en kloss, rundstav i grov diameter och tätväxt starkt trädslag, som limmas som distans och skoning innan du gör nytt lämpligt hål i denna del. Limma mässisngsrörsskoning är ytterligare ett sätt att förstärka.
Har du däremot en limmad massiv bom är det bara att borra dig upp i diameter, med borrskydd så att du undviker flisning och sen sko med lämpligt limmat metallrör.
Fila jämt och runda innerkanten och snart är det dax för lackning. Hur sträcker du liket och var fäster du tampen? Trimmen? Knapar på bommen är inte ovanliga.
//J
 
Det finns gamla små hål strax bredvid där jag kan prova att borra för att se om den är lådbyggd.

Jag har bara seglat med bommen en sommar och då fäste jag både skotet och tampen från uthalet provisoriskt på något sätt... det var inte så lyckat :), nu vill jag göra det ordentligt. Det var första gången jag seglade också men jag har pulat en del med träbåtar.

Om jag borrar genom bommen för att fästa skotet där tänkte jag mätta borrhålet med epoxi för att stoppa fukten. Om jag borrar ett par mm extra stort hål och använder först tunn epoxi som tränger in och sedan epoxi förtjockad med grafitpulver borde det bli nötningsfritt utan metall där?
 
Glömde svara på frågan om krafterna... Masten ärr 11 m. bommen 3 m, bommen sitter en halvmeter upp på masten så det är ett rätt stort segel. Jag vill vara på säkra sidan, hellre för starkt än för svagt. Tips?
 
Om krafterna

Hur stort är din stor och din genua samt vad väger och hur stort motstånd gör din båt? Eftersom storskotfästet både i båten och i bommen måste hålla för en gipp med stillastående båt....Worst Case IMHO.
Gott nytt ÅR!
//J
 
Krafterna..

Ja med de måtten på bom och mast blir storen runt 15 kvadrat. Största genuan är 14 kvadrat om det spelar någon roll. Båten väger max 2 ton. Den är ganska vek men vid en gipp kan det nog smälla till en del.

Men... att borra ett par hål genom bommen och fästa skotet där, kan det bli starkare? Vad kan egentligen hända? Om vi antar att bommen inte är ihålig. Skruvar man på beslag blir det väl aldrig starkare än där skruvarnas gängor, som brukar vara ett par millimeter, sitter i trät. Men man kan ju ha beslag med flera genomgående skruvar med mutter och bricka i så fall.
 
Skena på bommen

Har köpt en beg bom 3 meter av trä. Det har suttit en skena som man trär in liket genom men den är borttagen. Är det viktigt med den skenan? Blir det stor skillnad jämfört med om seglet går fritt efter bommen?
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.