Kan jag ta bort det?

Har på min Vajda CivetCat en fast fena framför det underliggande rodret! Har sett att även Nelo Viper 51-55 har nått liknande! Vad för funktion fyller det? Verkar bara vara pålimmat! Tycker det är fult tjockt å håller inte samma finnish som den övriga kanoten! Kan jag ta bort det? Om det bara är till för att hindra sjögräs från att fastna så finns det ju speciella roderblad som jag kan byta till!

/Janne

Janne, den viktigaste funktionen för en fast skädda är att den leder vattenströmmen över rodret för bättre strömning. Utan skäddan uppstår besvärande turbulens vid ganska måttliga roderutslag (20-25 grader beroende på rodrets utformning). Med skäddan kan du nästan dubblera utslaget innan turbulens uppstår. Om detta har någon betydelse eller ej beror på kajakens totala balans - dvs hur stor risken är att du i något sammanhang behöver använda stora roderutslag.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Ifall skäddan plockas bort måste ett större roder användas. Nelo kopierade Escape men plockade bort skäddan. De fick montera ett K2 roder för att få hygglig balans.
Ju mindre roder och roderutslag som behövs desto bättre.

Ett annat litet plus med den fasta skäddan, åtminstone i min 'teoretiska' bok, är att det är större chans att något (skäddan och/eller rodret) finns kvar efter grundstötning.

Jag paddlar oftast i vatten där jag inte har så bra koll på grynnor och skär... och jag gillar ju av flera skäl att paddla rätt nära land. Jag har tack o lov inte haft chansen att bevisa detta lilla plus för mig själv ännu...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips