kajakpaddling Kosterskärgården?

Skall ut vecka 31 och har planerat att paddla från Strömstad el syd därom över till Kosteröarna. Därefter paddling i skärgård syd om Koster. Vore tacksam för tips. Om mycket vind? Färja över med kajaker? Tältplatser? Självstagande tält? Platser att besöka?
Matbutiker på Koster? Andra tips mottages tacksamt!
 
Lite info....

Marcus; sa:
Skall ut vecka 31 och har planerat att paddla från Strömstad el syd därom över till Kosteröarna. Därefter paddling i skärgård syd om Koster. Vore tacksam för tips. Om mycket vind? Färja över med kajaker? Tältplatser? Självstagande tält? Platser att besöka?
Matbutiker på Koster? Andra tips mottages tacksamt!

Kolla in:

http://www.kosteroarna.com/

http://www.stromstadtourist.se/

och aktuellt Strömstadväder på:

http://www.eu-terminalen.se/weather



/Oleb
 
Kosterfärjan

Det går gott om båtar över till Koster och flera turer är fraktturer.

Om det blåser från havet så är det ett par kilometers paddling i dyning från Tjärnö eller Råssö innan du kommer in i sjölä.

Om du vill tälta på någon av öarna utanför Sydkoster så kan det vara bra med ett vindtåligt tält. Att hitta bra tältplatser var inte något problem när jag var där på en flerdagarskajaktur men det var såpass längesedan som 1987.

Thure
 
Koster

Om inte vädret tillåter att paddla över, föreslår jag att ta fraktfärjan över till Långegärde(porten till härligheten).
Ring till Koster Marine på 0526-20110 för plats & tider.
Rekomenderar varmt att ta fraktfärjan för att undvika hjorder av människor samt ett besvärligt trixande med kajakerna på person färjorna. Även en klar fördel då det är möjligt att köra fram kajakerna till Stora hamnens kaj och baxa ut prylarna där. Tänk dock på att det är en bit till långtidsparkeringarna, så var ute i god tid.

Det finns alltid vatten i lä, om ni håller er inom Kosters södra skärgård, så väder och vind spelar mindre roll.

Försök få fatt på en 1:15000 karta då man för en trevlig översikt över labyrinten av öar/skär/kobbar.

Färsk vatten finns i Långegärde & Breviks hamn. Har även för mig att det finns på Yttre Ursholmen och Ramsö.

3 bästa tältplatserna enligt mig:
- Stora Tennholmen - Nord Östra sidan
- Runnholmen - Östra sidan, mittemot Bockholmens Syd Västra spets.
- St. Tjälleskär - Nord Västra sidan

Förslagen har gräs/sand mark så det går att bruka icke själstagande tält. Dock är det mkt trångt med plats.

Dessutom är jag själv där V31...
 
Tältplatser på västkusten

Kolla med Orust kajak. Dom säljer ett häfte "Paddla kajak och tälta i Bohuslän" som Jens Marklund knåpat ihop. Denna beskriver tältplatser från Marstrand till Norska gränsen. Tältplatserna är angivna med GPS coordinater.
 
Om ni är intresserade säljer jag en CD med karta över Strömstad skärgård. Den innehåller detaljerad information om allt du frågar efter och mer därtill.
Bl a 90 tältplatser, varav många ypperliga i västra arkipelagen...
Mail svingen@swipnet.seMats
 
Driver i sommar ett B & B strax söder om Strömstad. Idag skickade jag iväg två långpaddlare från vår egen brygga som styrde kursen mot Göteborg! Kul att se någon paddla iväg härfrån med äventyret framför sig. Vår fastighet lämpar sig mycket väl för sjösättning då man kan få lova att köra bil hela vägen ned på grässtrand. Parkering är också bra om man skall vara ute länge, nämligen gratis :)

Hör av dig om du vill utgå härfrån och få en personlig startguidning! Håll också utkik de närmaste dagarna på Utsidan.se :)
 
Kosterpaddling

Hej Marcus,

Är du en hyfsat erfaren paddlare borde det inte vara nå't problem att paddla över till Koster. Se bara upp för båttrafiken. Naturligtvis är detta helt beroende på vädret och det skall du bedöma själv.

Själv har jag paddlat där en del och kan varmt rekommendera sträckan från Strömstad ut till Koster. Då kanske du kan ta en liten omväg genom att paddla söderut och ta vägen förbi N- och S-Öddö, Valö-Daftö, Tjärnö, Saltö och sedan paddla över till Koster från Vattenholmen till St. Brattskär. Det är lite lugnare farvatten där och en mycket fin inneskärgård. Dessutom blir då paddlingen på "öppet hav" inte längre än 1,5 sjömil.

St. Tjälleskär är en helt underbar ö att tälta på. Själv tyckte jag bättre om den stora gräsmattan mitt på ön. Den ligger lite längre från vattnet men är mycket komfortabel. Det är ett måste tycker jag att besöka Ursholmen och smaka på atmosfären av ett gammalt Lotssamhälle (som på Storön på Väderöarna).

Den lilla brochyren (Paddla och tälta i Bohuslänskärgård) som du redan har fått tips om är mycket använbar!

Den södra Kosterskärgåden är mycket lugnt farvatten för kajaker eftersom de flesta båtarna inte vågar ta sig dit pga många osynliga klippor under vattenytan som dock inte är farliga för paddlare.

Lycka till!

Arjan.








Marcus; sa:
Skall ut vecka 31 och har planerat att paddla från Strömstad el syd därom över till Kosteröarna. Därefter paddling i skärgård syd om Koster. Vore tacksam för tips. Om mycket vind? Färja över med kajaker? Tältplatser? Självstagande tält? Platser att besöka?
Matbutiker på Koster? Andra tips mottages tacksamt!
 
Buda; sa:
Driver i sommar ett B & B strax söder om Strömstad. Idag skickade jag iväg två långpaddlare från vår egen brygga som styrde kursen mot Göteborg! Kul att se någon paddla iväg härfrån med äventyret framför sig. Vår fastighet lämpar sig mycket väl för sjösättning då man kan få lova att köra bil hela vägen ned på grässtrand. Parkering är också bra om man skall vara ute länge, nämligen gratis :)

Hör av dig om du vill utgå härfrån och få en personlig startguidning! Håll också utkik de närmaste dagarna på Utsidan.se :)

Hei har du en mail adresse eller et tlf. nr vi kan treffe deg på?
Vi er 3-4 stykker som har tenkt oss på kajakk tur til Koster nå i sommer og tenkte og spørre om å parkere/legge ut hos deg?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.