Kajakpaddling i New York?

Hej!

Nån som har bra erfarenheter från något kajakföretag/klubb som anordnar halv- eller heldags-paddel-utfärder från New York (Manhattan)?

Tack på förhand!
/addeliten
 
Missa inte att paddla i NY!

Hej Addeliten!

Paddling i NY/Manhattan är nog något av det häftigaste jag gjort, missa det inte om du får möjlighet.

Dock avråder jag starkt från att göra det ensam, det finns många faror runt ön - mycket båttrafik, starka strömmar, ilsket Coast Guard etc.

Jag var med på en tur som Manhattan Kayak Company anordnade (http://www.manhattankayak.com) och jag kan rekommendera dem varmt. Jag gjorde en Manhattan-runt-paddling som tog en dag i anspråk. Det är drygt 30 sjömil hela vägen, men går helt ok om man tajmar tidvattnet rätt (vilket företaget gör). Då får man se mycket som du annars aldrig får tillfälle som vanligt turist. Det var ca 6 timmar paddling, 7,5 timmar med raster och fototillfällen. Se upp när ni kommer runt Battery Park, längst ner på södra änden av ön. Mycket vågor från olika håll, mycket att titta på, massor med båtar - wow vilken upplevelse.

Lycka till!

.Patrik.
 
Och man bör nog hålla sig borta från vissa hamnområden och kanske också från vissa broar, annars kanske man uppfattas som terrorist.
 
Rekommenderas!

Det är verkligen häftigt att paddla i New York men som andra påpekat är det de vanliga farorna i en hamn med mycket kommersiell trafik, tidvatten, säkerhetsövervakning med mera.

Jag tog senast en runda med Kleppern över Hudson, runt Liberty Island (med frihetsgudinnan) med mera i augusti 2001. Då gick det bra, men sen dess har ju saker hänt ... hörde om en paddlare som följde ungefär samma rutt häromåret men ansågs komma lite för nära Liberty Island. Han hade en tung helikopter fyra meter över sig på nolltid och kände sig motiverad att paddla åt ett annat håll.

Vill du runda hela Manhattan går det bra, hemligheten är att planera så du kan följa med tidvattnet uppför Hudson, och sen runda ön neråt East River.

Eric Stiller på Manhattan Kayak är en profil ... familjen introducerad Klepper i USA på 50-talet. Han försökte sig på en paddling runt Australien och skrev boken "Keep Australia on your left".

Bra isättningsställen finns det bland annat längst ner på Hudsonsidan av Manhattan, eller vid en liten yachtklubb på New Jersey-sidan alldeles intill den nedlagda stationsbyggnaden för immigranterna som kom över från Ellis Island.






[Ändrat av Sven S 2007-04-14 kl 15:00]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MrP Torrdräkt för kajakpaddling? Paddling allmänt 4
Fattigriddare Teknik kajakpaddling Paddling allmänt 0
vermi Utprovning av flytväst för kajakpaddling Paddling allmänt 6
OlleBlad Kajakpaddling Oslofjorden maj Paddling allmänt 7
Kanii Fjord för kajakpaddling Paddling allmänt 4
rubella kajakpaddling stockholm? Paddling allmänt 5
Troll78 En veckas kajakpaddling Paddling allmänt 2
mipert Artikel i Sydsvenskan om kajakpaddling i Danmark (Fyn) Paddling allmänt 0
Stiffmeistern Kajakpaddling och flugfiske i norr Paddling allmänt 3
Tinja Nybörjarkurser i kajakpaddling? Paddling allmänt 5
lestahl Behöver tips om nybörjarkurs i kajakpaddling Paddling allmänt 10
klintan1 handskar vid kajakpaddling Paddling allmänt 13
ConnyK Någon med erfarenhet av muskelskada - Kajakpaddling Paddling allmänt 6
werty Kajakpaddling utanför Grebbestad! Paddling allmänt 2
Henkeboy Kajakpaddling i Ålands skärgård??? Paddling allmänt 14
Marcus kajakpaddling Kosterskärgården? Paddling allmänt 8
Fibbe Kajakpaddling en sport för märkesnissar? Paddling allmänt 4
Vad är lämplig mat vid kajakpaddling? Paddling allmänt 14
seashell Kajakpaddling i Kroatien Paddling allmänt 2
Tält för kajakpaddling... Paddling allmänt 6
buzztr Nya Zealand - Milford Sound Paddling allmänt 6
kajaken_yahoo.com Freya Hoffmeister har rundat New Zeelands södra ö Paddling allmänt 3
JCV Babs has soon arrived in Christchurch New Zealand Paddling allmänt 3
eyck York - ny faltkanadensare från Long Haul Folding Kayaks Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.