Kajak-Val

Hej!

Är sugen på att byta kajak, paddlar en VKV Seagull OffShore, men vill gärna byta.

Har provat NorthShore Buccaner och den tycker jag är trevlig, men här på utsidan finns det väl folk med erfarenhet av både det ena och det andra.

Hur är t.ex. Nigel Fosters Silhouette, Legend och Shadow?

Och hur är Garkast och Viviane?

Mvh Erik Sjöstedt

Rundbottnad eller ej

Vivianne är snabb och trevlig, med MYCKET packutrymme. Precis som VKV, är den ganska rundbottnad. Med roder är den en snabb och rolig kajak att paddla (jag funderar själv på att skaffa en). Elite verkar surfa bättre i små vågor, men båda surfar bra.

Fosters kanoter är raka motsatsen till en rundbottnad roderstyrd VKV. Hans filosofi är att styra med kantsättning och olika paddeldrag. Ett rundbottnat skrov är snabbare, men enligt honom det i slutändan snabbare att ha ett kantigt skrov som man styr och håller kurs utan skädda och roder. (Hur stort motstånd roder utgör är dock ett hett omtvistat ämne.) De beter sig också bra i surf. Som jag ser det, kan en anledning att välja den här typen av kanot/paddling vara att det är kul att ha något att göra när man guppar fram på en stor fjärd. Å andra sidan är det mindre kämpigt att ha ett roder.

Legend är en mycket lättsvängd kanot. Kvaliteten på kanotbygget har också förbättrats. Buccaner är en minimal variation på en av hans konstruktioner. Kanoten kom dessutom ut på marknaden strax efter att han slutade sitt samarbete med North Shore. Enbart av det skälet skulle jag tveka innan jag köpte den kanoten.

Jonas

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Staffan

Gäst
Buccaneer

Vad får dig att misstänkliggöra North Shores kajaker ?

Jag har själv en Buccaneer och upplever den som såväl välkonstruerad som trevlig att paddla.

/Staffan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips