Kajak säsongshyra?

Hej,

Jag och tjejen går i kajakköpartankar och vi tänkte att det kunde vara klokt att hyra kajak över en säsong för att se om det är någonting för oss. Vi har hyrt några gånger, men då bara för en dag eller två åt gången.

Så jag är helt novis på kajaker och vet inte vad jag ska tänka på, eller var jag ska leta.

Den enda jag hittat som är långtidshyra på är denna https://www.sporthyra.se/butik/utrustning/kajakpaket/enmanskajak-medel/

Tror ni att det är en kajak som skulle få oss att falla för kajaklivet? :)

Vet ni några andra ställen i stockholm/mellansverige/Gävleborg/dalarna/Värmland som har långtidshyra?

Tacksam för alla tips!

Mvh,
Erik

Hej,

Jag och tjejen går i kajakköpartankar och vi tänkte att det kunde vara klokt att hyra kajak över en säsong för att se om det är någonting för oss. Vi har hyrt några gånger, men då bara för en dag eller två åt gången.

Så jag är helt novis på kajaker och vet inte vad jag ska tänka på, eller var jag ska leta.

Den enda jag hittat som är långtidshyra på är denna https://www.sporthyra.se/butik/utrustning/kajakpaket/enmanskajak-medel/

Tror ni att det är en kajak som skulle få oss att falla för kajaklivet? :)

Vet ni några andra ställen i stockholm/mellansverige/Gävleborg/dalarna/Värmland som har långtidshyra?

Tacksam för alla tips!

Mvh,
Erik

Tror inte detta är så vanligt - ett alternativ är ju upprepade enstaka hyrestillfällen - lite mindre flexibelt men i gengäld kan ni prova olika kajakmodeller vid olika tillfällen.
Har man ekonomin köper man kanske en billig begagnad och säljer om man inte vill fortsätta.
Lite instruktioner från ett provapåtillfälle är en bra grund tycker jag.

/Patrik

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tror inte detta är så vanligt - ett alternativ är ju upprepade enstaka hyrestillfällen - lite mindre flexibelt men i gengäld kan ni prova olika kajakmodeller vid olika tillfällen.
Har man ekonomin köper man kanske en billig begagnad och säljer om man inte vill fortsätta.
Lite instruktioner från ett provapåtillfälle är en bra grund tycker jag.

/Patrik

Tack för bra input, hade inte riktigt tänkt på fördelen att testa olika kajakmodeller genom enstaka hyrestillfällen!
Har hittat några fler som hyr ut månadsvis vilket skulle täcka vårt behov under semestern, så ska leta vidare och se om jag hittar någonting som passar.

Men sitter någon inne på information om en bra uthyrare med ok kajaker så mottages dessa tips tacksamt!

Jag skulle vända på det och säga att det är absolut rätt metod speciellt om man har BEGRÄNSAD ekonomi. Säg att du har 5000kr att köpa kajak för. Hur mycket försvinner från budgeten för varje hyrtillfälle? Bättre att slå till på något begagnat direkt och eventuellt få tillbaka HELA beloppet om det inte passar. Hyr du bränner du pengar direkt. Försök bara hålla lite koll på om köp-priset verkar skäligt. Tror du att du kan sälja den för samma pris om ett par veckor? Köp och paddla så mycket du vill utan att tänka på hyran!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips