Kajak med bred sittbrunn?

Vad finns det för bra kajakalternativ för en "bredstjärtad" kvinna som vuxit ur sin gamla kajak breddmässigt?

Tips mottages tacksamt!

Jag upplever prijon seayak ganska bred men jag är ganska medium själv. Du borde nästan höra med någon större kajakfirma som har många olika sorter att hyra ut. Tänker på svima eller kajaktiv på Tjörn t.ex. Dom borde veta.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Kajak

Hej jag har en Oceanspirit som är rymlig och skön. Bra begagnad! Hör av dig!

Mohedakajak / Göran Petersson

Skall du bara trivselpaddla typ över dan är en SOT ett bra alternativ eftersom den saknar sittbrunn är bredden inga problem. Tahe har en SOT som heter Fit 132

https://southcoastcanoes.wordpress.com/2014/10/03/107/

Den är konstruerad för att fungera som en touring kajak. Dock har den bara namnet gemensamt med SIT varianten av Fit 132.

SOT varianten av Fit 132 är konstruerad för att fungera med den högre tyngdpunkten man får i en SOT.

Bästa klädsel är en torrdräkt

Hans Friedel

Det är egentligen inte till mig som det behövs en ny, det är till min 70-åriga mor. Har i dagsläget en orustkajak (vet inte mer specifikt modellbeteckning) men den börjar iaf bli svår att ta sig i och ur.
Att höra med kajakuthyrningsfirma lät som ett bra tips.

Är tänkt som ffa dagsturskajak men vore bra om det fanns ngn form av stuvningsutrymme till lättare packning (badprylar typ).

SOT kanske kan vara ett bra alternativ. Är ju bara tänkt att användas sommartid så då kan man nog skippa torrdräkt...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips