Kajak Järnavik till Karlskrona

Inte paddlat, men kolla in www.ark56.se med tillhörande app för planering. Finns flera förslag på turer som tillsammans täcker sträckan Järnavik-Karlskrona.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Jag tycker det är helt rimligt med två heldagarss paddling om vi ser till sträckan. Det som du måste beakta är passagen av Gö udde - Lindö som är exponderad av vind från öppna havet - varianter av syd är förhärskande vind i Blekinge skärgård så du kan lätt få grov sidsjö från styrbord där om du paddlar rutten österut. Och det blir en dryg landpassage om du vill gå förbi här. Jag har själv bara paddlat Karlshamn-Ronneby och en del runt i Karlskrona skärgård just pga att jag inte vill ta den passagen, men du är kanske mindre sidvågkänslig än jag är.
Övriga delar av sträckan kan du göra mestadels innanför öar och med några kortare exponderade sund.

Berätta gärna hur turen blev om du kör den!

/Patrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips