Kajak j-keln går snett !!!

jag med..

Jag har tyvärr inga bra tips, utan tänkte bara säga att även jag besväras av att min kajak (VKV offshore) drar åt vänster.
Nu har jag visserligen roder som jag kan kompensera med, men rodret sjunger och vibrerar så helst så kör jag med rodret uppfällt.
Hursomhelst, även om jag avslutar med ett vänsterdrag så svänger kajaken av åt vänster efter ett litet tag. Jag har även försökt med att luta lite försiktigt åt olika håll vilket brukar resultera i mer eller mindre vänstersväng.
Nåja, det är väl bara att experimentera vidare till våren.

Leif...

Sorry, Mats

Med anledning av det tydligen kränkande ordvalet gällande killarna på Svima så ber jag å ödmjukaste om ursäkt. De är ju ändock mycket kompetenta. Men det är inte bara kemi mellan kajak och paddlare som kan missuppfattas, även personkemi kan missuppfattas.
Jobba på grabbar!
Och visst är det så att denna kajak ska paddlas aktivt då den är rel. lättsvängd.
Tips: släng på ett roder

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
För stark?

Många bra idéer på varför det drar snett, men kanske är det bara så att du, som de flesta, är starkare i höger arm och tar i mer med den...?

/w

I Venedig är...

...gondolerna uttalat assymetriska för att gå rakt eftersom kraften från vrickåran appliceras utanför symmetrilinjen.

Vi har haft en Baidarka (havskajak) i familjen och den drog snett på grund av olika skrovhalvor. Vi tejpade ett litet fast trimroder akterut på skrovets utsida. Inte snyggt men hyggligt effektivt.

Skrovformen är känslig på en kajak med skädda. Den som har en roderförsedd kajak märker aldrig ett sån't här problem, han styr, lyckligt omedveten, dit han vill ändå.
T

Min svänger också!

Köpte själv en Artisan Millenium av Svima i våras. Tycker kajaken är underbar förutom en sak..... Den jäkeln svänger också åt vänster när jag slutar paddla?

Hur gick det för dig Lars hos Svima? Vad säger de? Funderar på att åka in dit och höra lite vad man kan göra.

Mvh/Robin

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips