Kajak frågor

Med eller utan roder

Vad jag har förståt så bör man ha roder, men paddel är det
vikten som är viktigast ? En hel vetenskap det där med storlek,vinkel osv..
 
Att svara på vad någon annan ska ha för kajak är som att svara på frågan "jag ska köpa en bil, vad ska jag välja?". Du skulle få svar som rymmer allt från nissan micra till ferrari. Allt beroende på den som svarars eget val av kajak/bil. Även den längsta och mest extrema långfärdskajaken kan paddlas i insjöar och åar likväl som en 4,5m kort kajak fungerar någorlunda längs kusterna också.
Några områden att beakta:

Längd: Lång kajak = högre toppfart och mer lastutrymme men också mer tungpaddlad och tar mer plats vid förvaring.

Skrovform: Egentligen en kajaks viktigaste och mest karaktärsgivande egenskap, men som det sällan talas om. Här finns mycket att läsa på. Exempel på egenskaper som styrs av skrovformen är stabilitet vid lutning, kursstabiltet, lov/fallgirighet, surfegenskaper, lastutrymme, vattenmotstånd. Något generaliserat så ger en platt botten något högre initialstabilitet men sämre kursstabilitet samt bra surfegenskaper, medans v-form ger bättre kursstabilitet men i sina mer extrema varianter i princip obefintlig surfförmåga. osv...

Vikt: Naturligtvis är en lättare kajak snabbare, men i vattnet är inte skillnaden så stor. På land är dock varje kilo mindre att lyfta en fördel. Du bör kunna lasta kajaken på bilen själv, annars kommer du bli mycket begränsad när du vill ut.

Styrutrustning: Roder eller skädda... Det man lär sig med brukar man trivas med och sedan hårdnackat försvara livet ut. Båda fungerar uppenbarligen utmärkt eftersom det säljs gott om kajaker av båda sorter.

Sittbrunnsstorlek: se styrutrustning, samma sak här...

Jag får annars hålla med de andra i tråden. Hyr för att grovt hitta den kajaktyp som passar dig, köp en billig begagnad inom det området och när du är hundra på hur du vill ha det skaffa en som är perfekt för dig eller varför inte bygga en själv.

Det finns ingen kajak som är bäst för alla.
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Skrovformen tvärs kajaken har försumbar inverkan på stabiliteten. Det som helt styr stabiliteten är bredden i vattenlinjen och tyngdpunktens läge. En kajak som är bredare i vattenlinjen är alltid stadigare än en smalare. Och kajaken är alltid stadigare om man sitter i den än om man står i den.

Vikten är den faktor som har störst inverkan på kajakens fart. För att flytta en viss massa (m) går det alltid åt en viss mängd arbete ökar man vikten måste man öka arbetet. Tänk också på att ökad vikt även medför ökad våt yta vilket aldrig är roligt. En lätt kajak är alltid bra.

Här är en bra länk om man vill lära sig mer om mekanik

http://na-serv.did.gu.se/nordlab/se/trialse/trialunits.html

Klicka på Newtons lagar. Kunskaps nivån hos många "gurus" (pladderhanar:)är ofta skrämmande låg och man saknar ofta elementära baskunskaper i mekanik.

Om kajaken behöver roder eller inte är helt en fråga om hur kajaken är konstruerad. Många kajaker behöver både roder och skädda. Dock är ett roder ofta väldigt praktiskt

Hans Friedel
(Sveriges Yachtkonstruktörers Riksförening)
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips