Kajak för allroundbruk/tung.

Hej! Helt ny i "kajakvärlden" men sambon och jag tänkte köpa oss varsin kajak! Har läst igenom så mycket som möjligt på flertalet olika sidor och inser att det här med att hitta rätt inte är så enkelt som en opåläst dåre i sin enfald trott.... :)

Men skulle verkligen vara tacksam över några tips bara för att få ett humm om var vi skall börja kolla på!

De skall vara anpassade för:
Paddlare 1: 90-100 kg 192cm lång (långa ben, kort överkropp)
Paddlare 2: 63kg 182cm lång (dock skall denna även kunna lånas ut till paddlare i ca 90kgs klassen)

Vi kommer att paddla i lugna sjöar (ej större vågor) troligtvis aldrig i hav. Men även i älvar/sjösystem.
Vill kunna packa för övernattning (1-2 dagar).
Prioriterar snabbhet. Men behöver inte vara en tävlingskajak...

Vikt är ej viktigt.

Bugdet?!? där har jag ingen koll. Men vill komma någorlunda billigt undan, då vi har på tok för mycket hobbys och ej vet hur mycket tid vi kommer lägga!

Stort tack för svar :)

Begagnade glasfiberkajaker med roder och stor sittbrunn skulle kunna passa er bägge. T ex Trapper Baracuda, VKV Lisa kolla t ex Blocket. Lite mera motionslåda också vettigt. Såna som liknar danska turbåtar.

Thure

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Den kan nog vara aningen liten till den större av er. Du kan googla på Point 65 Crunch då detta är i princip samma kajak, med samma material osv bara att de sålt ritningnarna till en annan fabrikant.

Här har du en av de första träffarna på Google http://www.touringkayaks.com/point65n_crunch_rocker.htm

Jag som är 180cm och 80kg har versionen från Point 65 den och jag tycker det fungerar bra. Du ska dock vara medveten att det vformade skrovet gör den initialrank och att sittbrunnen är liten samt medveten om att den inte är speciellt snabb. Jag tycker dock det är bra att sittbrunnen är liten då du får mer kontakt med skrovet men på bekostnad att det blir aningen svårare att ta sig i och ur.

skala3_crunch_rocker_2.jpg

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips