Känner någon till bra isklättring runt STO-området

• Trådstartare katarina.petersen@sitewell.se (Eiler Nielsen)
  • Start datum

jonbrint@hotmail.com (Brint)

Gäst
Översikt isklättring

Det finns en trevlig isklätter översikt på
http://www.geocities.com/HotSprings/Bath/1267/iskl.htm
visserligen länkad och ej över sthlms omr. men
ta en titt, det är värt besväret

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

bjornen ()

Gäst
Untitled

Tyvärr är det väl lite klent med isklättring runt Stockholm som jag förstår.

Förutom de två vanligaste alternativen: Klövsjö (knappt 6 timmar), eller Ågelsjön 1,5 timme finns andra närmre alternativ "Djävulsporten" eller något liknande ligger om jag förstått det rätt längs Gamla E4'an neråt Järnahållet. Norr om Storckholm är det vad jag vet inte mycket i närheten. Ca 7 mil från Uppsala finns kanske ett iseldorado om några år (Dannemora gruvan), än så länge är det endast tillåtet för de som jobbar med detta projekt, men mer än så vet jag inte.
Sala har också gruvhål med avancerad isklättring. Detta har tyvärr hållt hemligt i flera år. Kanske beroende på den jantelag (eller hur det nu stavas) som ibland tycks råda bland det få svenska klättrare som är isbitna.

Ågelsjöv har i dagsläget bara små fragmen av is, men det rinner vatten på många ställen och blir det bara kallt kommer det även i år att bildas fina isfall.
Isen på sjön kommer att lägga sig sent. Det finns just nu inte en tilstymmelse till is.

Vänliga hälsningar Björn

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips