Jotunheimen i oktober?

Jag funderar på att gå uppför Galdhöpiggen om två veckor, runt den 4:e oktober. Hur är det med snömängden såhär års? Går det att gå upp hela vägen?
Är Spiterstulen öppet?
Jag planerar att tälta, hur kallt är det på nätterna?

/ Robban

haraldn (Harald Nordius)

Gäst
Jotunheimen i oktober

Jag har aldrig varit i Jotunheimen i oktober, men jag kan tänka mig att det kan vara både kallt och snö. Jag har upplevt nysnö i början av augusti. Turistforeningens hytter stänger i mitten av september. Spiterstulen är dock privatägd. En bra söktjänst för Norge finns på http://kvasir.sol.no/ Där finns bl.a. femdygns väderprognos. Den ges per kommun, i detta fall Lom, och jag förmodar att den avser centralorten. Lom ligger på knappt 400 m.ö.h. Temperaturen sjunker ungefär 6 grader per tusen meter. Den norske turistforening har också en hemsida som kanske kan ge något: http://www.turistforeningen.no/

Go tur

Harald

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jotunheimen i oktober

Jag skrev ett brev till norska turistföreningen och frågade, och dom svarade såhär:

"det er ikke noe problem å gå opp til Galdhøpiggen fra Spiterstulen - som holder åpent frem til 10. oktober, telefon: 61 21 14 80. Veien opp til Spiterstulen holder åpent så lenge Spiterstulen er åpen (til 10.10.)
Det kan komme sne på fjellet i tiden fremover, ring Spiterstulen for informasjon."

/ Robban

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips