Jörn kängan

Hej
Är det någon som har erfarenheter av dessa skor, vinter modellen, antifrys med näbb sula? Massa militärer har den, måste vara bra. Vart kan man få tag på den?
 
Jag har haft mina Jörnkängor sedan feb -96 och är helnöjd. Det enda jag ångrar är att jag tog en skidsula utan klack. Det gör att dom är lite hala. Men tillsammans med skidor är detta inget problem, snarare tvärtom. Jag betällde en storlek större än vanligt för att få plats med sockar i filtladan. Dom är varma och komfortabla. Dom rekommenderas.
Jag har sett i diskutionsforumet att det finns många kommentarer om Jörnkängorna och drygt 99% är positiva.
När jag köpte mina var dom 400:- billigare än motsvarande Lundhags. Filtladan är förstärkt i hälen och kängan är bättre sydd än lundhags. En norsk skibent i en svensk jakttidning höjde Jörnkängan till skyarna, då dom höll längre än Lundhagskängor. Du kan få dina Jörnkängor med högt-, lågt- skaft, Med alt utan näbb. Svarta eller brunt läder. Du kan påverka hur du vill ha dom.
Om du vill beställa ett par så kan du nå dom på:
0916-101-21
alt: Jörnkängan
Badstugatan 2
930 55 JÖRN
Men om jag har modell "antifrys" vet jag ej, näbb och filtlada är det på dom. Och är det riktigt kallt och man står stilla en längre stund så kan man frysa i dom.

Hoppas att mitt svar är till någon hjälp.

/Ronnie
 
Hej Mattias!

Adress samt telefonnummer till tillverkaren har du redan fått och jag instämmer i att det är en bra känga.

Jag har använt en försökskänga från Lundhags och två olika Jörnkängor sedan några år tillbaka, där den ena varit civil och den andra är den som köpts in i det militära. Personligen trivs jag bäst med kängan från Lundhags, som jag tycker är både smidigare, har bättre isolation och fler användningsområden.

mattias_uno; sa:
Massa militärer har den, måste vara bra.

...en märklig slutsats. "Militärer" och "bra" har sällan eller aldrig något med varandra att göra, även om trend- och modenycker just nu fastnat för det osedvanligt korkade kamouflagemodet. Nåväl, var och en väljer utifrån sina referensramar. Och sina behov.

De Jörnkängor som köpts in till bland annat jägarförbanden, är i princip endast avsedda för vinterbruk och skidåkning. Och i det perspektivet är det faktiskt synd att näbben valts bort, eftersom den effektiviserar skidbindningens funktion. Vid förflyttning till fots är dessa kängor nästan helt utan fäste och under barmarksförhållanden så äts sulorna upp av småsten och skräp vid enstaka marscher på bara några dygn. Alltså: bär med ett extra par kängor ryggsäcken och var inställd på fraktur eller stukning!

Om du söker en känga för vinterbruk, så uppfattar jag Jörn- och Lundhagskängorna som jämbördiga. Både ifråga om funktionen hos kängorna och servicen hos tillverkarna. En annan idé kan ju dock vara att titta på stövlar (som också är ett stående alternativ bland "massa militärer". Så det måste vara bra?).

Detta var mina (miss-) uppfattningar!

Med en glimt i ögat,
Claes
 
Antifrysmodellen

Hej,

jag upplever antifrysmodellen som överlägsen Lundhags motsvarande känga, "Husky" eller vad den heter idag. Jörnkängan är lättare, mjukare mot foten och har tjockare filt än Lundhagaren. Dessutom är den billigare.

Som sagts ovan kan den fås med olika sulor och skaftlängd samt med eller utan näbb. Priset påverkas minimalt, kängan kostar ungefär 2 200 spänn. Vill man gå mycket i den rekommenderas en annan sula än skidsulan.

Apropå kommentarer om militär användning:

Att militären använder Jörnkängan behöver förvisso inte betyda att den är bra, det vet alla som någon gång gjort lumpen, men ska väl inte heller användas som någon slags skäl för att racka ner på den? Med samma lite skeva logik får vi lov att använda något annat än Ridgerest-liggunderlag och Voiles snöspadar, Berghaus ryggsäckar och Optimus stormkök eftersom de används på vissa håll i försvarmakten.

Vänligen,

J
 
joru; sa:
Att militären använder [...]. Med samma lite skeva logik får vi lov att använda något annat än [...] som används på vissa håll i försvarmakten.

Hej Johan!

Det är inte skevt, utan helt korrekt!

Det militära är av ondo. Tillverkare och återförsäljare som låter sig involveras i militärernas smutsiga och eländiga hantverk, är delaktiga i alla de mord och förbrytelser som begås när "politiken fortsätter med andra medel". Krig är dessutom sannolikt ett av de absolut värsta miljöhoten! I klartext måste varje medveten friluftsmänniska ta sitt ansvar och INTE använda materiel som använd av de politiskt sanktionerade mördare som döljas bakom rubriken "försvar".

...skämt åsido: som du säkert noterade, så rackade jag inte ner på Jörnkängan trots den militära kopplingen!

Till ämnet: Den Lundhagskänga jag refererade till, kan jag inte hitta vare sig på nätet eller i kataloger, så det är kanske ett försök (läckert!) eller en äldre modell. Om det är "Huskyn" som är Lundhags alternativ, så kan jag faktiskt inte uttala mig vid en jämförelse.

Vänligen,
Claes

PS. Tankeleken ovan är verklighetsbaserad. DS.


[Ändrat av Tovetjaern 2002-04-02 kl 11:30]
 
Militärprylar forts...

Hej Johan!
Jag hoppas att du missförstått mig rätt. Det jag menade med min kommentar var att jag upplever att militärens utrustning kanske inte alltid förknippas med komfort, eller snarare att utrustningen inte är den man kanske skulle välja för egna friluftsaktiviteter, om det fanns andra alternativ att välja. Av förståeliga skäl bestäms utrustningen av någon med rationell kompetens, och inte av oss pryldårar som bläddrar i kataloger och recensioner 4 månader innan inköpet av den senaste hi-tec prylen. Därmed påstår jag DEFINITIVT inte att militärens prylar är dåliga. Tvärtom. Jag har själv diverse saker från bland annat överskottsbutiker. Dels modifierade prylar, dels kläder i originalutförande. En del saker skulle jag ha svårt att utesluta ur mitt friluftsliv, samtidigt som jag skulle få det rätt jobbigt om jag skulle övergå till enbart "militärklassade" prylar.
 
hmmm...

Jag har fått för mig att Militären ofta väljer och rekomenderar produkter mer efter livslängd än funktion. Under min värn(plikt)förmån så gjorde vi en den tokigiga grejer med utrustning som var undermålig med civila mått mätt. Det visar endast att det går att genomföra det mesta man kan vilja med enkel utrustning... Men varför skall man plåga sig själv med hår i arslet prylar när man kan ha det mycket behagligare utan den klassiska 2timmars fotvården varje kväll?!?

Jag har själv haft Jörnkängan vilken jag aldrig hade några funktionella problem med överhuvudtaget.. Å andra sidan så finns det dojjor som är satans så mycket bekvämare och mer fotriktiga... Jag tycker inte att man skall lägga så mycket vikt vid 200:- hit och dit när man ändå tänker lägga mellan 2500/3000:- för ett par dojjor. Personligen så sparar jag hellre en månad till om jag vill ha det dyrare alternativet. Man får väl ha lite framförhållning till sina fjällturer eller vad det nu kan röra sig om..
 
Tovetjaern; sa:
Det militära är av ondo.......
[Ändrat av Tovetjaern 2002-04-02 kl 11:30]

Du får ha vilka politiska motiv du vill för ditt utrunsningsval men tänk på att granska dina andra tillverkare innan du säger allt för mycket.

Jag köper gärna produkter på överskott som är subvensionerade av mina skattepenagar.
Köpte nyligen ett par nya m/59 brallor till friluftsliv för 125 spänn. Visst de är göna och ganska tunga men färgen skiter jag i tvärtom är den bra eftersom smuts inte syns så bra men framförallt är de hållbara. Försök att hitta ett par lika hållbara och praktiska byxor i handeln för samma pris.


Försvaret har en del bra saker det kommer jag fotsätta att utnyttja så länge det går.

Hoppas förövrigt att du får en skön tur i naturen oavsett dina kläder

/Stefan
 
Ett annat ämne!

Som sagt [observant av jägaren].

"...skämt åsido" och "tankelek".

I rollen som militär har jag mött och sökt bemöta de åsikter jag mycket enkelt redogjorde för. I sammanhanget fördes även de renskötande [renmördande] samerna på tal - och fick sig självklart en känga.

Läs inte in mer än vad som verkligen står i inläggen, och fråga om något är otydligt eller osannolikt. Tänk er för när ni citerar, så att ni inte tillskriver enskilda individer åsikter som de facto inte är deras. Lösryckta ord eller satser ger sällan samma bild eller budskap som sammanhanget och helheten.

Om jag passerat gränsen för vad som är kutym på Utsidan så ber jag om ursäkt. Min idé var att påvisa andra möjligheter när det gäller att tolka vad det militära och försvaret står för - just eftersom så många av er rör sig i eller med materiel med militär anknytning. På gott och ont.

Vänligen,
Claes


[Ändrat av Tovetjaern 2002-04-02 kl 13:45]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.