Jag har funderat på Rainbow Oasis...

Jag har funderat på Rainbow Oasis som min blivande paddelhälft. Är det någon som har paddlat den och kan ge synpunkter? Eftersom plånboken är lite stram så lokkar ju priset. Är jag helt ute o cyklar om jag köper en?

Lite kajak för pengarna

Tyvärr så är nog denna kajak väldigt lik din plånbok, liten och stram.
Hyrde den en gång när jag tog med några polare på en paddeltur i skärgården, tre av oss paddlade glasfiberkajaker och vi låg konstant x hundra meter framför rainbowen. Detta var bara en helgtur men packutrymmena var till och med för små för detta ändamål, ja som du ser har inte jag mycket till övers för denna kajak men allt är ju en fråga om pris och vad man ska ha kajaken till. mitt råd är ändå att satsa på en glasfiberkajak så att du har något att växa och utvecklas i, varför inte en North shore "Buccaneer", så bra att vi har två :).

Vad det en blir, God Tur//Henrik

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Rainbow Oasis

Jag har kört Reinbow Oasis vid några tillfällen. Den är inte riktigt jämförbar med det som man i allmänhet kallar "havskajak". Jag skulle hellre kalla den "utflyktskajak" för dagsturer.
Men jag tycker att den är en ganska trevlig för rätt ändamål. Otroligt kursstabil i alla vindriktningar även fast den saknar skädda. Inte det minsta lovgirig! Men eftersom den är så kort är den ändå lättsvängd. ( Men den svarar väldigt dåligt på "kantning".)
Väldigt trevlig i medvind. Däremot är den inte så trevlig i motvind. Stoppas upp av vågorna och det blir mycket "stänk".
Jag tycker den är helt OK som utflyktskajak för endagsturer ( inte i sällskap med "riktiga" havskajaker ), men har man större ambitioner med sitt "kajakande" är min åsikt att man nog ska välja något annat....

Annan kajak från rainbow

Som andra sagt så tycker jag att oasis är en kanonkajak för dagsturer men inget mer pga packutrymmena. Nu har Rainbow kommit med en ny kajak som heter Laser. 510 lång och 58 bred. Tre packluckor, två bak men samma skott. 7980 kr utan roder och 9880 kr med roder som rekomenderas för öppnare vatten. Finns att beskåda på båtmässan i stockholm och just nu till mässpris. Kolla http://www.kajakboden.com
Kan vara ett billigt alternativ.

Oasis

Köp en beg kajak, du får oftast utrustning med.
Eller köp en ny som du prÖvat ordentligt.
Titta inte efter de billigaste och ej de dyraste men prova gärna alla.
Om du köper en ny eller beg av bra märke och inte är "nöjd" så får du med tanke på andrahands värdet en bra slant tillbaka.
/Bosse

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips