• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Jag behöver en ny mobiltelefon

Att jag frågar på utsidan istället för på fotosidan är väldigt enkel.

På forosidan får jag svar från de som primärt är intresserade av foto. På utsidan får jag (förhoppningsvis) svar av de som primärt är intresserade av att använda kameran i mobilen ute i naturen.

Jag har idag en Oneplus 5T som jag verkligen älskar. Behöver inte mer processorkraft eftersom jag inte spelar eller gör något annat krävande. Men ljusstyrkan i skärmen räcker inte till när jag är utomhus. Instagram är för mig ögonblicksfoton. Har inga större krav på att jag ska skapa "fina" foton utan jag lägger upp för de som följer mig.

Som jobbmobil har jag en Samsung S21 Ultra. Skärmen är ljusår från min gamla 1+5T men jag fullkomligt hatar gränssnittet.

Vi åker till Gran Canaria i januri 2023 och då vill jag ha en mobil för instagram (jag har med mig en "riktig" kamera)

Så ge mig tips på en Android som har ljusstark skärm.

Eller så kanske jag måste lära mig att älska min jobbmobil...... Billigast......
 
Jag behöver också en ny mobil snart. Min har hängt med sedan 2017 och är en Motorola G nåt nummer. Den kostade ny 1300 kronor. Batteriet har svält så baksidan flikar ut rejält, skärmen är sprucken på flera ställen och batteriet räcker knappt ett dygn.
Den har varit sjukt bra då jag har både jobb sim och privat sim i den, batteri tiden har varit bra tidigare och skärmen och android har uppdaterats regelbundet av Motorola. Ska nog köpa en liknande men nyare Motorola för mellan 1000-2000 kronor.
 
Jag och fästmön använder Cat telefoner, hon en S52, jag en S62 Pro, lite tyngre och kanske inte optimal för vandring men vi trivs båda och de har ljusstark skärm, bra batteritid och är väldigt slitstarka (det är telefoner designade till stor del för personer som jobbar inom tyngre yrken/industri coh behöver telefoner som kan tappas, bli smutsiga, hamna i vatten stu i kvarten osv).

Kan vara värt att titta på för den som vill ha en icke-ömtålig telefon med bra batteritid, kameran i min S62 Pro är helt OK för bilder tycker jag, vid mer planerad fotografering så används systemkamera ändå.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.