Jämtlandstriangeln på skidor

Hej, jag och min sambo är sugna på att under våren ta oss runt jämtlandstriangeln på skidor. Ingen av oss har gått på tur tidigare utan endast vandrat och vi har inte åkt skidor på flera år. Jag undrar om någon har tips om vad vi behöver tänka på och veta för att göra en sån tur? Vilken typ av skidor behövs och går det att hyra skidor? Hur är det att ta sig runt där på skidor i påsk?

Tack för hjälpen
David

Jag har varit runt i krokarna i varje vinter i två år. Använd vallingsfria turskidor med stålkant som finns att hyra i storulvån. Det är inte så brant och stighudar tar bara tid. Eller var hardcore och kör vita blixten. Jag tycker att det funkar finfint men saknar stålkanterna.

Valet av utrustning styrs av om ni skall tälta eller sova i stuga. Minimum är dock; spade, vindsäck, termosar, liggunderlag, förstärkningsplagg. (med reservation för att jag säkert spontanglömt något)

Påsktid brukar vara fint och som kallast - 10 på nätterna

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Kan bara instämma med ovanstående. Det går att hyra bra skidor i Storulvån, stighudar är helt onödigt om ni bara ska åka triangeln och inte ta er upp på några toppar. Annars klarar man sig med all säkerhet bra även på normala längdskidor, så länge pjäxorna är anständigt varma.

Det är inte farligt brant någonstans längs leden, så det är inga problem även om man är ovan på skidor (kan jag själv intyga).

Påsken är ofta alldeles underbar, med gott om snö men ändå långa dagar och måttlig kyla. Självklart kan det ju bli busväder, men de värsta köldknäpparna slipper man oftast iallafall.

Gå medurs

Instämmer med ovanstående. Stålkanter nödvändigt på den vindslipade skarsnön. Rekommenderar att ni gör turen medurs med eventuell avstickare till Gåsen. Dvs. Storulvån-Gåsen-Sylarna-Blåhammaren-Storulvån. Gåsen är en mysig, "klassisk" fjällstuga. Blåhammaren har fantastisk middag men räkna med att det är överfullt och övernattning på hårt underlag. Avslutningen är fantastisk med långa nedförslöpor mot Storulvån i vacker fjällbjörkskog.

Blåhammaren har fantastisk middag men räkna med att det är överfullt och övernattning på hårt underlag.

Blåhammaren, Sylarna och Storulvån bör ni boka på. OM ni kommer till Gåsen så är det först på plats som gäller. Var där för några år sedan en påsk med ca 250% beläggning, det fungerar det med. NI (=David) är ju redan två så det blir ingen främmande att dela sängen med:)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips