Itab Packaway - kass efter 2 år?

Mina Itab Packaway ställ har brukats flitigt, vi bor ju i ett grönt land. Efter ca 4,5 år börjar de läcka. Lukten kommer vida tidigare. Funktionen som vindställ fungerar perfekt. Med hänsyn till vikt, volym och pris är jag mycket nöjd.

Den som tittat på maskintvättat tyg i mikroskop har ofta sett mer än bara textilfibrer. Efter tvätt utan tvättmeden var ca hälften av resterna kvar i det tyget ego tittade på. Så min slutsats blir laminerade tyg skall ha specialtvättmedel i små mängder. Härnere i söder med kalk och metallhaltigt vatten blir det extra svårt att skölja rent då vattnet tillsätter sitt innehåll.

go tur

Den som tittat på maskintvättat tyg i mikroskop har ofta sett mer än bara textilfibrer. Efter tvätt utan tvättmeden var ca hälften av resterna kvar i det tyget ego tittade på. Så min slutsats blir laminerade tyg skall ha specialtvättmedel i små mängder. Härnere i söder med kalk och metallhaltigt vatten blir det extra svårt att skölja rent då vattnet tillsätter sitt innehåll.

go tur
Kolla även innehållsförteckningen på tvättmedelspaketet och undvik alla tvättmedel som innehåller Zeoliter. Detta är ett lermineral (silikater) och blir självklart kvar som damm i plaggen, samt förstör tvättmaskinerna med tiden pga att de små mineralkornen föjler med vatten och nöter ner packningar kring roterande delar ex vattenpumpar.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips