Island

Planerar en islandsresa, huvudsakligen med andra färdmedel än till fots dock, men efterlyser ändå tips på smultronställen.

mitt smultronställe är landmannalaugar. ett vulkansikt område som är oerhört vackert med massor av färger. väl värt ett par dars besök.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Ja, Landmannalagur är ett absolut måste, man kan göra många dagsturer därifrån och så är det startpunkten för Laugavegur leden.
Sedan är Jökulsarlon där massa med isberg flyter omkring väldigt sevärd och så Skaftafell förstås.
Hela Island är sevärd helt enkelt....
Ha en trevlig resa, är avundsjuk på dig.
Veni

Well, den "gyllene cirkeln" är vad de flesta turister upplever och rekommenderas att göra. Jag tror att det går att vandra emellan. Ligger nog inte allt för många mil isär.

* Gullfoss (ett mäktigt vattenfall, dock ibland fel återgett som Islands största eller till och med Europas största)

* Geysir (flera gejsrar runt omkring, Strokkur är störst)

* Þingvellir (Islands nationalpark med lite vandringsleder, kontinentalsprickan, Islands största sjö Þingvallavatn, vacker natur).

Finns även lite sköna källor man kan nå efter lite vandring, t ex från Hveragerði (ibland del av gyllene cirkeln), ett sommarstugeområde som ligger strax utanför Reykjavik.

Jag tyckte Geysir var väldigt slitet. Annars är Gullfoss något av det mest imponerande jag sett. Vi körde runt Island under några veckor och ovanstående tips är en väldigt bra representation av detta vakra land. Att cykla till Landmannalaugar är på grund av vägstandarden ingen lek men genomförbart.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips