Ishavsröding på Grönland - tips?

Någon som har erfarenhet av att fiska ishavsröding på Grönland under sommarhalvåret - företrädelsevis i strömmande vatten och med fluga?

Jag försöker utröna vart man bör åka och hur man på ett kostnadseffektivt sätt kan planera sin resa. Siktar på att genomföra resan i slutet av juli/början av augusti.

Vad jag förstår så åker man angingen till det relativt lättilgängliga Kangerlussuaq-området som ligger i närheten av den internationella flygplatsen eller så far man vidare till Maniitsoq med inrikesflyg. Det området verkar mycket spektakulärt men därav också svårtillgängligare.

Frågan är: vart är bästa fisket?

Förslag?

Tack på förhand!

/J
 
Visst är fisket bra!!

Jag var förra året och fiskade tre veckor med min sambo. Vi åkte 8/7 till Kanger och tog sedan flyg därifrån. Kangerlu... har fiske men skulle inte rekommendera det pga dåligt med strömmande vatten (plus grumliga vatten) plus transporterna är dyra. Vad vi gjorde var att hyra kajaker och begav oss iväg till något lämpligt vatten och visst fanns det fisk :). Om man inte hyr kajaker så kan man åka med en båt till ett lämpligt ställe, kostar dock en del.
Om man vill åka så billigt som möjligt är det viktigt att vara ute i god tid och få bra biljetter, OBS inrikesflyget kostar nästan lika mycket som resan till Grönland. (Så ett stort tipps skulle vara att åka till Sydspetsen vilket också ger möjlighet att se mer isberg)

Sedan skulla jag sända över kajaker per båt till det stället jag skulle och sedan bege mig av. Rödingen hugger på allt och att bli utan fisk i slutet av Juli är nog en omöjlighet, vi fick mängder både på torrfluga och (spinnfiske som nästan var för lätt).

Som du säger är Maniitsoq är vackert men det kräver sin person, långa öppna passager med ibland hårda vindar. Vårt Hillebergstält gick faktiskt en tältpinne av i en hård storm.

Så Lycka till PS glöm ej myggnät för det finns kott i mängder som jag inte trodde var sant, vi åt alltid i tältet.

Hur som helst åker jag nog tillbaka till Grönland nästa sommar fast då troligen till Östsidan....

Slutligen vad kostar det: allt mellan 6000(sydgrönland) - 20 000kr beroende på inrikesflyg m.m.
Boende på Grönland kostar en hel del så för att hålla kostnaderna nere är ett tält nödvändigt.

/Jonas
 
Har varit i Maniitsoq

Vet ej om du fick svar på detta eller ej?


Arctic travels anordnar resor dit men det bli billigare att fixa själv... lite mer jobb kanske...

Ja, det enda stället att ta sig till är Kangerlussuaq (Söndre Strömfjord). Därifrån tar man Grönlandsfly till Maniitsoq (Sockertoppen). Flygen bokas via SAS. Vet ej hur mycket det kostar från Köpenhamn till Söndre strömfjord men därifrån till Maniitsoq kostar det standardsumman 3000:-.

Väl i Maniitsoq hade vi ordnat med att träffa en kille som jobbade för kommunen där. Han själv jobbar inte kvar där men jag gissar att hans efterträdare gör samma sak. (mer info om komunen och fisket finns på nätet) Han fixade så att vi kom med gänget från Arctic Tours till en av älvarna som låg ca 1,5 timme med båt därifrån.

Kangas river + två till går att åka till. Vi var på en av de andra. (Minns ej namnet, grönländska..) Verkar vara lika bra i alla tre älvar beroende på vattenflöde etc. När vi var där så var det så i alla fall.
De ligger gansk nära varandra.

Om du bokar resorna själv så kan det bli som för oss, en massa väntetid. Ett dygn i Söndre Strömfjord och ytterligare ett eller två i Maniitsoq...

Fisket var otroligt bra och roligt. Vi gick upp till källan till en av älvarna (8 timmar svett) men det var det värt. Ha med dig sjunktafsar, klass 5-6spö (räckte), och "guldskalleflugor" i röda färger. Jag körde till slut , efter allt blev söndertuggat, med riktiga regnbågsflugor. Fiskar på upp till 3 kg togs men de flesta runt kilot.

Beware of the KNOTT. Köp en kepa med myggnät. De är vansinnigt irriterande på Grönland....

M:)
 
abu garcia

tur att mitt huvud är fyllt av det bästa som finns, nämligen onödigt vetande, om du kilar iväg till närmsta sportfiskebutik eller annat ställe de säljer fiskegrejer på och tar dig det senaste nummret av napp o nytt så är där flera sidor om deras fiskeäventr på island, onödigt vetande är vad jag kan bäst
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
the.holoscenes_gmail.com Undervattensfilm på Gäddor i Småland Fiske 3
Norrbottningen Nya fiskeregler på G för att rädda vildlaxen o öringen i våra Östersjöälvar från Norrbotten till Uppland. Fiske 3
Pellepaltnacke Namn på flugor Fiske 10
lsjonsson Ny fiskart håller på att sprida sig norr ut. Hjälp till att stoppa den! Fiske 7
lsjonsson Stötte på vildsvin i Ralången, Aneby som höll på att simma över sjön vid fisketur. Fiske 4
lsjonsson En slant att tjäna när man är på fiskesemester i Norge. :) Fiske 4
Ralphandersson Tips på fjällområde för att hyra stuga vecka 44 och vandra till fiskeplatser Fiske 0
Aset Söker tips på fiskeplatser som ligger lite "off" , Kronoberg Fiske 2
lsjonsson Norra Sverige på väg mot Laxrekord Fiske 9
lsjonsson Fiskeprogram på tv Fiske 9
tezooo Ställen att flugfiska på i Stockholm Fiske 0
Hannice Helt grön på fjällfiske - tips önskas. Fiske 3
cloud76 Tips på rulle för fjällfiske Fiske 9
ricke Förslag på platser/områden för kort fiske tur? Fiske 0
Trashpuntos Fisketävling - Bovik-Hugget på Åland Fiske 2
Naturmullen Vikt på din utrustning vid tur/vandring? Fiske 14
vandrafjäll Fungerar en multirulle på följande spö? Fiske 7
cloud76 Hitta själva sjön på kalfjället (Fosksjöarna norr om Dalarna) Fiske 11
cloud76 Rullens påverkan på kastlängd vid spinnfiske Fiske 15
Johannes_Nark Tips på svåråtkomliga sjöar Fiske 7
febrig Tips på bra fiske och tältning 2-3 timmar från Stockholm. Fiske 3
Joakim_baddaren Vart kan man hitta jiggar och handgjorda beten på nätet? Fiske 8
ms22rq Förslag på lugn älv/å med bra fiske från kajak/packraft. Fiske 2
m4535 Tips på fiske- campingplatser Fiske 1
Morkass Ismete gädda på 14,58kg :) Fiske 5
grodanbolle Samerna får ensamrätt på fiske och småviltsjakt! Fiske 69
Daniel-S Prova på kajakfiske? Fiske 6
cloud76 Tjocklek på nylonlina vid spinnfiske efter röding/öring/harr? Fiske 7
bredviken Tips på Flugfiske runt Östersund Fiske 2
Fnöskticka Is på sjöarna? Fiske 0
kaffemugg Tälta på ö i Vättern Fiske 10
Nikko Nytt: Aktuella vattenflöden MED PROGNOSER på webben! Fiske 1
myrddraal tips på metspö Fiske 5
SunnyBeach Gäddfisket på Gotland Fiske 3
Viktor.L Bra fiske på vandringen mellan Vakkotavare och Abisko Fiske 2
UnderEnTarp Fiska på Bergslagsleden! Fiske 3
achillesfrench öring på gotland!!! Fiske 2
OmetT Tipps på bra fiskevatten i mellersta Sverige ! Fiske 8
PETTERMAGNUS Tips på å/älv inte allt för långt från stockholm Fiske 2
aksello Tips på utrustning för nybörjare, insjöar i sörmland Fiske 11
waltruz Färskvatten på Mageröya? Fiske 0
bossef Handla flugfiskeutrustning på nätet? Fiske 3
säven Gäddfiske på Åland Fiske 3
Vinden Tips på fiskebutiker i UK (web)? Fiske 2
sportM Fiske på västra öland!! Fiske 0
Robert lien storöring på 1,5 kg - Turfilm Fiske 2
svardstrom Tjej som vill följa med på fjällfiske? Fiske 0
fridkulla havsfiske på Kreta Fiske 1
dePaul Bilder på din utrustning Fiske 90
mackexx81 Tips på fiske i skottland.. Fiske 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.