Isens densitet vid -3grader?

Anledningen till att jag frågar var att i de inomhus hallar som finns så brukar istemperaturen pendla mellan -3 till -5grader.

Då jag läst mig till att isen har olika hållbarhet vid olika temperaturer så undrar jag om någon vet hur man upplever en -3 gradig inomhus is rent generellt.

Eftersom grabben tränar hockey men också ska börja med långfärdsåkning så upp komm dessa funderingar.

Brukar pratas om skåldjup samt plan eller radie.

Någon som vet om en djup skål typ 15 ger ett bra bett samt har en radieprofil på 4,5cm är bra för en grabb som väger ungefär 34kg?

Radien på långfärdsskridsko brukar röra sig om ca 20 meter. Gissar att hockeyrör ligger snarare på 4,5 meters radie än 4,5 cm radie.

Du hittar säkert en del förslag på radier mm om du googlar. Tror inte att det är någon stor skillnad på radien med hänsyn till personens vikt.

Thure

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips