Efter att idag ha åkt på härliga isar på Görveln och Brofjärden, där jag fick en guidad tur av fjärdens sjöjungfru, har jag imorgon tänkt att med den nordostliga vindens hjälp prova sträckan Uppsala - Kallhäll över Övergran, Yttergran och Kalmar. Har du erfarenhet av den sträckan eller kännedom om isförhållandena där, så är jag tacksam för information, särskilt som jag räknar med att åka ensam.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Isarna: Uppsala-Övergran-Yttergran-Kalmar-Kallhäll??
- Trådstartare be
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Tack för omtanken!
Den långa turen blev aldrig av. Däremot provade jag igår Kalmarviken och Ekolsundsviken. Kalmarviken var snöbelagd och i dess yttre del var det inte svårt att hugga piken genom isen, varför jag istället tog bilen till tågbron över Ekolsundsviken och provade där. Isen var förvisso tjock, men den var åtminstone i den delen av viken knölig och hade snöfläckar av betydande tjocklek. Lite bättre blev det en bit ut.
Idag åkte jag från Skarholmen på välplogad is till Hammarskog och därefter på måttligt snöig is en bit in i Lårstaviken. Av spåren att döma har skridskotrafiken varit tämligen livlig där under helgen.
Den långa turen blev aldrig av. Däremot provade jag igår Kalmarviken och Ekolsundsviken. Kalmarviken var snöbelagd och i dess yttre del var det inte svårt att hugga piken genom isen, varför jag istället tog bilen till tågbron över Ekolsundsviken och provade där. Isen var förvisso tjock, men den var åtminstone i den delen av viken knölig och hade snöfläckar av betydande tjocklek. Lite bättre blev det en bit ut.
Idag åkte jag från Skarholmen på välplogad is till Hammarskog och därefter på måttligt snöig is en bit in i Lårstaviken. Av spåren att döma har skridskotrafiken varit tämligen livlig där under helgen.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg