Is-program på radio 28/3 kl 1210 alt 2307 P1

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Lyssnade på

programmet i efterhand idag.

Intressant även för en någorlunda iskunnig person som undertecknad men jag tycker inte att radio är rätt forum för detta budskap. TV eller en artikel med bilder hade tillfört mycket till programidén.

Thure

Re: Lyssnade på

thureb; sa:
programmet i efterhand idag.

Intressant även för en någorlunda iskunnig person som undertecknad men jag tycker inte att radio är rätt forum för detta budskap. TV eller en artikel med bilder hade tillfört mycket till programidén.

Thure

Men de lyckades ju tydligt få fram att centimeter inte är det enda som avgör isens hållfasthet och det är ju en viktig kunskap på vårsisarna. Men jag håller med om att det gjort sig bättre i ett media med bilder.

/Patrik, i ett tyvärr sedan länge isfritt Blekinge

Intressant men svårt

Vad jag kunde bedöma var framställningen faktamässigt mycket bra. Framför allt tycker jag det var bra att man tog upp skillnaden i styrka med olika stora iskristaller, vilket ofta förbises. Men jag håller med om att budskapet var svårt att ta till sig utan bilder.

För två år skrev jag en artikel i ett försök att beskriva hur isen beter sig på tillbakagång. Där finns några bilder som kan illustrera en del av det som tas upp i programmet. Artikeln finns på ThinkIce.com, http://www.thinkice.com/glaciology/sv/Is_pa_dekis.pdf (pdf 584 kB)

Ju mer jag studerar våris, desto mer respekt får jag, samtidigt som jag inser hur komplicerad vårisen är jämfört med höstis, som ofta enkelt kan bedömas med skjutmått eller klang. Vårisen karaktär beror inte bara på tjocklek och kristallstruktur, utan även på hur den påverkats av värme och sol. Nästan ingen våris är den andra lik.

Det var också intressant att hör Anders Omstedt beskrivning av de fina isförhållandena utanför Nordre älv på Västkusten i mars i fjol.

/ Johan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips