Is och fysik

Då jag har provat att snida i is (för att göra iskuber av klar is, frusna block) så kan jag säga att is och trä beter sig inte i närheten av likadant. Jag tror inte is ens beter sig som t.ex. sten eller glas.

T.ex. spricker isen väldigt annorlunda om man tar den direkt från frysen jämfört med om den fått ligga framme och tempereras i 15-20 minuter. Direkt från frysen så splittras den lite hur som helst, men tempererad is kan man klyva snyggt genom att ritsa och sen knacka lätt på kniven med en träklubba. Och isen kan täljas på ett sätt som inte liknar nåt annat material jag hållt på med (möjligen gips).
 
Is är nästan att betrakta som en keram(porslin/glas/etc). Den har ingen elasticitet (eller iallafall mycket liten). Du går direkt till ett sprött brott så fort du har deformation som uppnår brottgränsen.
Håller inte med här. Is deformeras under tryck så länge det sker långsamt, något som inte gäller porslin eller dyl. Jag ser på is mer som väldigt trögflytande vatten. Kolla även en timelapse från en glaciar. Den rör på sig som vatten, bara mycket långsammare. Och den glider på vattnet längst ner pga. trycket från ismassan ovanpå.
Utsätter du is för hög tryck, så smälter det. Eller varför tror du att era skridskor glider på is.
Men tillbaka till isklättringen. Hade varit intressant att se hur mycket isyxans spets tränger in genom att vattnet deformeras/smälter jämfört med hur mycket is som avlägsnas mekaniskt.
 
Då jag har provat att snida i is (för att göra iskuber av klar is, frusna block) så kan jag säga att is och trä beter sig inte i närheten av likadant. Jag tror inte is ens beter sig som t.ex. sten eller glas.

T.ex. spricker isen väldigt annorlunda om man tar den direkt från frysen jämfört med om den fått ligga framme och tempereras i 15-20 minuter. Direkt från frysen så splittras den lite hur som helst, men tempererad is kan man klyva snyggt genom att ritsa och sen knacka lätt på kniven med en träklubba. Och isen kan täljas på ett sätt som inte liknar nåt annat material jag hållt på med (möjligen gips).

Kul att läsa att du också sysslar med klar is. Har exakt samma erfarenhet som du. En snygg GT kräver klar is :)
 
Intressant fråga! Sedan är det ju (som Nermander är inne på) skillnad på isens egenskaper beroende på temperatur bland annat. Tunn is vid -20 kanske kräver andra spetsar än samma tjocklek vid -3. (Om man ska optimera alltså)
 
Det är jo tjusningen med is. Du klättrar aldrig samma tur, även om det är samma led. Oberoende om det är vattenfall eller alpin vägg. Is ändrar sina egenskaper hela tiden.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...