Inlines/Rullskridskor till barn

Hej,

Önskar tips och råd på bra märken, bra butiker mm för att kunna köpa min dotter, 8 år, ett par nya eller begagnade rullskridskor eller inlines. Vi bor i Malmö.

Dottern är ingen fena på skridskor som helhet, är ett bar "vanliga" rullskridskor med två hjulpar att föredra, eller det e bara att tuta o köra så lär man sig vad det lider?!

Mvh,
Jala42

Sannolikt är marknaden större för inlines än för quads. Dessutom lär nog inlinesen ha högre och styvare skaft än quadsen, vilket nog kan hjälpa en skakig åkare.
Kan också hända att inlinesen väger mindre än ett par quads med metallunderrede vilken inte lär vara någon nackdel.
Däremot kan det väl tänkas att quadsens tåbroms kan ha lite lägre inlärningströskel än vad inlinesens hälbroms har.
Quadsen lär också utgöra en mer stabil plattform om dottern är en sån åkare som gärna står och "slokar" i fotlederna när hon åker.
Fast vad som är bra och dåligt där vet jag inte, quadsen kommer ju hindra slokandet, men å andra sidan inte utgöra något incitament till att lära sig av med det.
På inlines KAN man ju sloka, men också öva upp styrkan/balansen att låta bli, vilket antagligen lär vara nyttigt när man kommer ut på is och skridskor.

Fast egentligen tror jag inte typen av skridsko är särskilt viktigt jämfört med vilken skridsko det är som hon gillar och ger bäst odds för flitig användning. All åkning är bättre än ingen åkning.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips